God zelf ontmoeten. Retraite met het leven van Jezus – door Nikolaas Sintobin sj. | Verschijnt op 11 september 2025 | Reserveer nu voor €22,99 Een retraite in je eigen huiskamer: Hoe vind je stilte in een wereld vol haast? In God zelf ontmoeten nodigt Nikolaas Sintobin sj je uit om stil te worden, naar binnen te keren en je opnieuw te verbinden met het leven van Jezus. Deze toegankelijke retraitegids bevat tien krachtige Bijbelmeditaties – gebaseerd op de eeuwenoude Geestelijke Oefeningen van Ignatius van Loyola – speciaal geschreven voor mensen van vandaag. Je hoeft niet naar een klooster. Je hoeft zelfs je huis niet uit. Klik hier voor meer info en om het boek te kopen of klik op onderstaande afbeelding.
De vakantie nadert zo stilletjes aan zijn einde. Wat heb ik eruit geleerd? Wat zegt mijn ervaring mij over wat levengevend is voor mij? Hoe kan ik achterhalen waartoe God mij door dit alles heen toe uitnodigt. Vertrekkend van zijn eigen ervaring heeft Ignatius van Loyola hier een even eenvoudig als efficiënt instrument voor uitgewerkt: het levensgebed. In onderstaand video-gesprek met Leo Fijen vertelt Nikolaas Sintobin sj de oorsprong van deze gebedsvorm en hoe je er concreet zelf mee aan de slag kan. Klik hier om deze video te bekijken of klik op onderstaande afbeelding.
Het woord "nederigheid" is vandaag zo goed als taboe geworden. Nochtans is het een kernbegrip uit het christelijk geloof. Het wordt beschouwd als dé kernwaarde van Jezus zelf. In deze vlog/video legt Nikolaas Sintobin sj in minder dan twee minuten uit waar nederigheid eigenlijk over gaat. Klik hier of op onderstaande foto om de video te bekijken.
Voor de glossy LFK schreef ik een overweging over vertrouwen. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (1/6) Vertrouwen is in onze samenleving flink in crisis. Niet dat we er niet naar verlangen. Integendeel. De meesten onder ons vinden het belangrijk om mensen om zich heen te hebben op wie ze kunnen vertrouwen. Toch hebben velen het steeds moeilijker om te vertrouwen in mensen en, ruimer, in het leven. Hoezeer ze ook verlangen om te kunnen vertrouwen, het is de argwaan die de bovenhand heeft. De enige die je echt kan vertrouwen ben jezelf , hoor je vaak. Toch heb je mensen die opmerkelijk vertrouwvol in het leven staan. Is het dan zo dat vertrouwen voorbehouden is voor een klein groepje geluksvogels? Ik denk dat je als mens niet of nauwelijks kan leven zonder vertrouwen. Positief uitgedrukt, dat het echt zinvol en soms gewoon nodig is om te vertrouwen. Ruimer, dat een bewuste en doordachte keuze voor vertrouwen je kan helpen om een meer vervullend en rijk leven te lei...
Apathie ten aanzien van jezelf of iemand anders is een vorm van afwijzing van vrijheid en liefde van de ergste soort. Onverschilligheid is een uitdrukkingsvorm van oneigenlijke verdraagzaamheid: je zegt van iemand dat je hem aanvaardt op zo’n manier dat je eigenlijk de boodschap geeft dat het absoluut geen belang heeft wie hij is. Liefde wil net het tegenovergestelde zeggen: dat je aanvaard wordt net omdat – en niet ondanks dat - je bent zoals je bent. Het is niet waar dat het er niet toe doet wat je doet. Het tegenovergestelde is waar: het is van het grootste belang. Als je liefde ervaart en echt aanvaard wordt dan gaat dit over liefde niet omdat mensen er minder om geven wie je bent, maar net omdat ze er maximaal om geven. Brian Busse sj
Hieronder vind je mijn preek voor deze zondag Wijsheid 9,13-18 Psalmen 90(89) Filemon 1,9b-10.12-17 Lucas 14,25-33. Om de paar jaar ga ik Bieke bezoeken. Ze woont in de buurt van Grenoble, in een piepklein dorpje in de Alpen, aan het einde van een doodlopende weg. Bieke, ter plaatse beter bekend als kleine zuster Mia, is slotzuster in een grote gemeenschap van religieuzen die leven in de traditie van de kartuizers. Het leven van die vrouwen is radicaal. Ze leven in volledige stilte, en komen hun klooster niet uit. Eigenlijk zijn ze kluizenaressen die samenleven. Het grootste deel van de dag brengen ze door in afzondering, elk in haar eigen huisje. Meestal bidden, eten en werken op hun eentje. Niet omdat ze een hekel hebben aan elkaar. Wel omdat zij die afzondering beschouwen als een hulp om te kunnen leven in verbondenheid met God, en meer in het bijzonder met Jezus. Dit betekent bijvoorbe...
Het is heel gevaarlijk om alle mensen langs het zelfde pad naar het heil te willen leiden. Wie dit doet snapt niet hoe talrijk en verscheiden de gaven van de Heilige Geest zijn. Ignatius van Loyola
Wat is een exorcisme in de katholieke traditie? Het gaat over een gebed of ruimer, over een liturgie om de slechte geesten (de Satan) te verdrijven uit een persoon. De oorsprong hiervan ligt rechtstreeks bij Jezus waarvan de evangelies ons leren dat Hij dit meermaals zelf gedaan heeft. In die zin maakt het (klein) exorcisme deel uit van het vast ritueel van het doopsel. Een (aangrijpend) mooi gebed wordt uitgesproken door de priester, terwijl hij de handen over het hoofd van de dopeling houdt, om God te vragen om hem/haar te behoeden voor de greep van het kwaad. Het groot exorcisme is een heuse liturgie die aan het einde van de 20 ste eeuw door Paus JP II werd gewijzigd. In de praktijk wordt deze liturgie erg weinig toegepast. Dit belet niet dat er sinds enkele jaren relatief meer dan minder vraag naar is. Elk bisdom heeft thans een exorcist –priester die officieel door de bisschop is aangesteld om dit dienstwerk te verrichten. De meeste mensen die vragen om het gro...
Ziehier mijn homilie voor deze zondag In die tijd sprak Jezus tot zijn leerlingen: ‘Vuur ben Ik op aarde komen brengen, en hoe verlang Ik dat het reeds oplaait! Ik moet een doopsel ondergaan, en hoe beklemd voel Ik mij totdat het volbracht is. Meent gij dat Ik op aarde vrede ben komen brengen? Neen, zeg Ik u, juist verdeeldheid. Want van nu af zullen er vijf in één huis verdeeld zijn; drie zullen er staan tegenover twee en twee tegenover drie; de vader tegenover de zoon en de zoon tegenover de vader; de moeder tegenover de dochter en de dochter tegenover de moeder, de schoonmoeder tegenover de schoondochter en de schoondochter tegenover de schoonmoeder.’ - Lucas 12, 49-53 Toen op 8 mei 2025 de kersverse paus Leo XIV voor het eerst de gelovigen toesprak waren zijn eerste woorden: “Vrede zij met u allen”. Leo handhaafde ook de wapenspreuk die hij voordien gekozen had als bisschop: “ In de Ene, zijn wij één”- “ In Illo uno unum”. Onze nieuwe paus voert vrede en eenheid d...
Durf vooral te vertrouwen in het traag werken van God. Van nature uit zijn we ongeduldig. We willen alles zo snel als mogelijk bereiken. Mocht het even kunnen, dan zouden we de tussenstappen willen overslaan. We zijn ongeduldig om op weg te gaan naar het onbekende, naar iets nieuw. Maar het is de wet van alle vooruitgang dat je doorheen periodes van onduidelijkheid moet gaan - en dat het behoorlijk lang kan duren. Ik vermoed dat dit voor jou niet erg verschillend is. Je gedachten ontwikkelen zich maar geleidelijk aan. Laat ze groeien. Laat ze hun eigen vorm vinden, zonder onnodige haast. Oefen geen druk uit - alsof je vandaag reeds zou kunnen zijn wat de tijd (dat wil zeggen de genade, omstandigheden die impact hebben op je goede wil) pas morgen voor jou voorzien heeft. Enkel God zou je kunnen vertellen wat deze nieuwe geest zachtjes aan in jou aan het bewerkstelligen is. Gun het onze God dat je gelooft dat zijn hand je leidt. Durft de angst aan van te voelen dat je in onzekerheid...
Reacties