Ramadan in Amman: een ervaringsbericht van Mark Logtenberg sj




Mark Logtenberg sj is Nederlands jezuïet in opleiding. Hij studeert “Middel East Studies” in New York. Deze zomer verblijft hij in Amman (Jordanië) om Arabisch te studeren. Mark zal de komende tijd regelmatig gastblogs schrijven.

            Iets waar ik niet op voorbereid was, is de Ramadan. Ramadan, de vastenmaand voor de Islam waarin mensen tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten of drinken, bepaalt het publieke leven hier. De meeste restaurants en cafés zijn gesloten en publiek eten op straat is niet toegestaan. Zelfs zo dat wanneer je eet in het openbaar, je een hoge geldboete opgelegd krijgt, of kans heeft op een gevangenisstraf.

            Als buitenstaander is het frustrerend en voelt deze maand als verplichtend, want ook ik mag niet eten op straat noch is het mogelijk ergens eten te kopen. Ik ben toch geen Moslim, waarom zou ik mij dan aan Islamitische vastenregels moeten houden. Maar, is deze ergernis niet immens ego-centristisch?

         Ik ben opgegroeid met het idee dat religie voornamelijk een privézaak is. Ga naar de kerk op zondag en bid achter gesloten deuren en werk aan jouw individuele relatie met God. Zo werkt dat hier niet! Religie in het Oosten is allesbehalve privé, de maand van de Ramadan is een expressie ervan. Iedereen vast, de gehele gemeenschap steunt elkaar. Met andere woorden, niemand leeft alleen. De Iftar, de maaltijd na zonsondergang breekt een lange dag van vasten en iedereen wil hiervoor thuis zijn met familie en vrienden.

Reacties

Unknown zei…
Die opgelegde solidariteit zijn wij kwijtgespeeld, die liberale mentaliteit van ieder zijn zin, ieder zijn waarheid speelt ons nu parten! Er zullen altijd mensen worden gevonden om zich te groeperen en anderen hun zin en hun waarheid op te leggen! Denk maar aan Sensoa en de hele discussie rond 'genderidentitiet'
Unknown zei…
Leuk Marc!
Al vaak dacht ik, dat ik het ook een keertje wil uitproberen de Ramadan,
maar ja, in mijn gemeenschap doet het bijna niemand.

Leuk dat jij de mogeliijkheid hebt dit in originelle setting mee te maken!!!!!
Lieve Groeten uit (momenteel) india,
Thomas K (OZ,2015;))

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)