Over de dictatuur van het ... genieten


In deze serie bied ik tien beschouwingen aan over opvoeden tot vrijheid. Ze zijn alle rechtstreeks of onrechtstreeks geïnspireerd aan de ignatiaanse traditie. (3/10)
  
Binnen een cultuur van het tijdelijke, het veranderlijke en het onzekere gaan jongeren spontaan teruggrijpen naar de talrijke vormen van genot die vrij beschikbaar zijn. Het mag dan kortstondig zijn, je kan het wel consumeren wanneer je dat zelf wil. Al vervult het niet echt, het maakt de leegte draaglijk … De kickcultuur. Je weet dat het niet veel voorstelt, maar je hebt het ten minste gehad. Vele vormen van “onlust” kunnen zo vrijwel onmiddellijk gekalmeerd worden door “genotsmiddelen” (alcohol, smartphone, internet, snoep en koek, medicatie, drugs …). Wie niet geniet is een sukkelaar. Het is je eigen schuld als je niet geniet. Afwezigheid van genot, je (tijdelijk) ongelukkig voelen heeft geen plaats, moet vermeden worden.

We leven als het ware in een  dictatuur van het genieten.

Genieten op zich is goed.  Maar de alom beschikbaarheid van dit genot kan leiden tot een grote verarming, omdat het de toegang naar een dieper niveau van leven dreigt te bemoeilijken.

Vandaag is voor vele jongeren diepere en duurzame vreugde onbekend en hoe dan ook onwaarschijnlijk. Het is net die vreugde waaraan het Evangelie appeleert. 

Reacties

Meest gelezen

Tips voor een ignatiaanse zomersabbat

Over een bloem die niet geplaagd wordt door valse bescheidenheid - Wijsheid van Theresia van Lisieux

Hoe onderscheidend omgaan met je gevoelens? - Onderscheiding voor beginners (2/3)

Hoe gaan de "geesten" te werk? - Onderscheiding voor beginners (3/3)

Wat is heilig voor jou? - Video

Licht zonder gedruis - Theresia van Lisieux over hoe Jezus haar onderricht - Citaat

Onderscheiding van de geesten voor beginners: over welke "geesten" heeft men het? - Joe Tetlow sj(1/3)

Hoe paus Franciscus zwakke plekken blootlegt bij katholieken én protestanten

Wat je pas snapt eenmaal de vijftig voorbij ... - Wijsheid van Anthony de Mello sj