Waarom de ervaring van afhankelijkheid dankbaarheid makkelijker maakt - Dankbaarheid 8/11


Voor het tijdschrift Liefke schreef ik een overweging over dankbaarheid. Hier kan je ze lezen in 11 stukjes – 8/11
  
Dankbaarheid heeft vaak te maken met verbondenheid met andere mensen. Dit raakt aan de kern van ons menszijn. Spontaan houden mensen van zelfstandigheid. We willen onze eigen boontjes kunnen doppen, liever dan afhankelijk te zijn van anderen. Als we echter eerlijk zijn met onszelf, dan stellen we vast dat we niet voldoende hebben aan onszelf. We hebben, willens nillens, medemensen nodig om gelukkig te zijn.

Vaak is deze ervaring van verbondenheid en afhankelijkheid sterker ontwikkeld bij eenvoudige en bescheiden mensen. Die hebben er vaak minder problemen mee om toe te geven dat er van alles is dat ze niet hebben of kunnen. Meer nog, dat ze kwetsbaar en gekwetst zijn, ver van volmaakt. Dit kan de weg effenen naar een grotere openheid naar andere mensen. Het versterkt de onderlinge verbondenheid. Ontvangen van een ander wordt makkelijker. Net als geven trouwens. De uitgestoken hand is dan geen uiting van persoonlijk falen. Samen wordt dan synoniem van verbondenheid, van gedeelde vreugde en steeds opnieuw reden tot dankbaarheid.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
Het toegeven van een misstap heeft me kwetsbaar gemaakt. Tevens was die bekentenis crucial noodzakelijk om verder te kunnen groeien als mens. Van mijn sokkel af gedonder...
m aj zei…
Een goed evenwicht in een relatie is gevend en ontvangend kunnen zijn.

Kunnen ontvangen is even belangrijk als kunnen geven.
Anoniem zei…
altijd geven en toch niet terug krijgen waar men zelf behoefte aan heeft ,dat is zwaar ,altijd denken ,ik mag niemand kwetsen , waar blijft de genegenheid voor mezelf ?dan blijft er God over om te praten
Cecilia zei…
Dankbaarheid, heeft inderdaad te maken met verbondenheid.Door mijn pastorale en sociale inzet ontvang ik en heb ik de kans veel dankbaarheid te ontvangen geven. Het is voor mij levensnoodzakelijkheid.
Wat kan jij zo mooi en waar schrijven. Daar houd ik van.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen