Bijzondere plekjes om God te vinden


Een vriendin vertelde me over haar ‘bijzondere plekjes’ die voor haar echt uniek waren. Het waren plaatsen die zij niet zo dikwijls opzocht. Maar als zij het deed, dan voelde zij daar Gods aanwezigheid op een bijna overweldigende wijze. Veel van die plekjes vond zij in de natuur, zoals het strand en de boerderij van haar grootvader. Wanneer ze in de bergen was, dan nodigden die haar uit de grootheid en de creatieve kracht van onze Schepper aan te voelen. Soms bleef zij daar dan rustig staan. Ze liet de schoonheid van de natuur in haar binnendringen. Dan besefte zij ook dat haar leven maar één onderdeeltje was van Gods wonderbare en voortdurende scheppingswerk.

Dit verhaal over die ‘bijzondere plekjes’ bleef in mijn geheugen hangen. Tijdens mijn bewustzijnsonderzoek (levensgebed) moest ik er dikwijls aan denken. Ik begon te beseffen dat er in mijn leven van alle dag enkele basisritmes en gewoontehandelingen zitten. Zij laten mij toe op een nogal eenvoudige en gemakkelijke wijze God te vinden: terwijl ik mijn morgenkoffie drink, knuffel ik mijn dochter Sonja. Als ik na schooltijd samen met mijn kinderen de lunch neem, dan luister ik naar hun verhaal hoe hun dag is geweest. God vind ik ook in het voorlezen voor mijn kinderen en het avondlijke gebedsritueel. En als de laatste deur van de kinderkamers dicht is, geniet ik samen met manlief van de enkele stille momenten…

Ik was verbaasd te ontdekken dat mijn levensritme zo vol zit met ogenblikken die mij gemakkelijk toelaten God te vinden. Wij zijn er ons wel van bewust hoe deze ogenblikken controlepunten zijn om te zien hoe onze lievelingen het stellen. Maar veel belangrijker nog, laten deze ‘stilte-momenten’ ons toe te genieten van het geschenk van ons leven. Ze geven ons de kans om ons besef van Gods tegenwoordigheid in alles te verdiepen.


Becky Eldredge

Reacties

Truus van Dam zei…
Ben wel heel dankbaar voor alles wat groeit en alle leven om ons heen. De zee waar we soms uren naar tuurde om een dolfijn te zien maar wel een school vissen voorbij zagen komen. En de heerlijke rust hiervan . Ook de beesten die er zijn met hun onvoorwaardelijke liefde.
Het kopje koffie geeft ook de rust en in de rust vind je God. Hij is overal als je er maar voor' open staat.
Unknown zei…
Ja, God is inderdaad overal te vinden. Ik zie Hem soms in een nieuw blad van een kamerplan, in de geraniums die opnieuw knoppen hebben, al is het herfst..
Het leven is zo'n groot geschenk, en dan bedoel ik alle leven..ook dat van de spinnen, de insecten, de dieren en in ALLE mensen.
e.harland-hazebroek zei…
Alles wat mooi is geeft je dat speciale gevoel: de natuur, maar een bijzonder gesprek, een paar woorden. 'S Avonds de sterrenlucht en de lichtjes op zee. Al H het negatieve verdwijnt en God is dichtbij.
e.harland-hazebroek zei…
Alles wat mooi is geeft je dat speciale gevoel: de natuur, maar een bijzonder gesprek, een paar woorden. 'S Avonds de sterrenlucht en de lichtjes op zee. Al het negatieve verdwijnt en God is dichtbij.
Anoniem zei…
God is naar ik hoop overal en soms vraagt dat naar goed kijken en aanvoelen. Argwaan en angst geven belemmeringen en vertrouwen maakt het zicht weer helder waardoor God overal te vinden is.
Gerda zei…

Ik hou van de hemelse schilderijen door de wolken ėn van de regenboog die verschijnt door regen en zonneschijn,
het herinnert mij aan het verbond van God en ons mensen. Ook de dag van vandaag nog.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen