Huub Oosterhuis - R.I.P. - een lied - een gesprek

Foto: Roel Wijnants Fotografie.

Huub Oosterhuis was een weergaloos woordkunstenaar. 

In 2021 had collega Rick Timmermans een uitvoerig gesprek met hem voor Ignis webmagazine. Je kan het hier beluisteren.

Lied aan het Licht vind ik een van zijn allermooiste liederen.



Licht dat ons aanstoot in de morgen
voortijdig licht waarin wij staan.
Koud, één voor één en ongeborgen
licht overdek mij, vuur mij aan.
Dat ik niet uitval,
dat wij allen
zo zwaar en droevig als wij zijn
niet uit elkaars genade vallen
en doelloos en onvindbaar zijn.

Licht van mijn stad de stedehouder
aanhoudend licht dat overwint.
Vaderlijk licht, steevaste schouder,
draag mij, ik ben jouw kijkend kind.
Licht, kind in mij, kijk uit mijn ogen
of ergens al de wereld daagt
waar mensen waardig leven mogen
en elk zijn naam in vrede draagt.

Alles zal zwichten en verwaaien
wat op het licht niet is geijkt.
Taal zal alleen verwoesting zaaien
en van ons doen geen daad beklijft.
Veelstemmig licht, om aan te horen
zolang ons hart nog slagen geeft.
Liefste der mensen, eestgeboren,
Licht, laatste woord van Hem die leeft.

Huub Oosterhuis

Reacties

Wondermooi. Dank je wel.
Truus zei…
Zeker een mooi lied,bij ons werd het altijd gezongen bij uitvaarten.Maar hij heeft veel mooie liederen en gedichten geschreven.Een wijze man is heen gegaan.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj