Ooit aan gedacht je levensverhaal te schrijven? Enkele tips opdat het een bestseller wordt!




Ieder van ons is een boek dat een verhaal van genade vertelt, maar wij weten het niet. Het is goed tijd te nemen om je boek te openen, en de  hoofdthema’s en centrale personages op te sporen. Je kan dan nadenken over hoe je de volgende hoofdstukken van je leven gaat opbouwen.

Jouw verhaal is een uniek verhaal, een eerste editie. Het is nog onvolledig – daar ligt, zo hoop je toch, nog een pak onbeschreven bladen te wachten. Maar wellicht denk je dat jouw verhaal eerder  gewoon en saai is. Je zelfbeeld is wellicht dat van iemand die zich zonder veel ophef en op z’n eentje voortsleept, en dat geen enkele verstandige uitgever erover zou gaan dromen dat jouw manuscript wel eens een bestseller zou kunnen worden.

 Maar als je eenmaal door hebt dat je tekst er eentje is van twee auteurs, dan verandert alles. Je kijkt op de voorbije hoofdstukken terug met nieuwe interesse. Je begint te zien  hoe groot de rol van de ghost-writer – God – geweest is. Je ontdekt dat de verhaallijn ongelooflijk rijk is. De kern van het verhaal startte al een hele tijd geleden, 13 biljoen jaar in feite, toen de wereld ontstond. Dit boek wordt geen paperback, maar een dikke kanjer, een kassucces. 

Misschien begin je nu de gewoonte aan te nemen je ghost-writer om raad te vragen hoe het volgende hoofdstuk aan te pakken, en zo het ene hoofdstuk na het andere. En als je nog verderop kijkt, dan zie je dat het laatste hoofdstuk niet door jou, maar door God zal geschreven worden,  postuum. Maar dat zal niet zo maar een besluit worden, gevolgd door een eindpunt. In plaats daarvan komt er alleen een komma of een puntkomma – dat noemen we ‘de dood’ -, en dan zal het verhaal zich openvouwen in opwindende scenario’s waarover we nooit hebben kunnen dromen. De hoofdstukken die we met zoveel gezwoeg in dit leven hebben geschreven, gaan we dan zien als alleen maar een korte inleiding op de eindeloze volumes over het komende leven en over jouw rol daarin. Het scenario zal onvoorstelbaar opwindend worden en de vriendschappen die je zal sluiten, zullen je volledige voldoening schenken.

Anonieme schrijver

Reacties

Truus zei…
Mijn leven heeft goede maar ook veel slechte dingen gebracht in mijn jeugd. Als ik dat ga opschrijven kwets ik een hoop mensen,al leven er een hoop niet meer.Mede door geloof in God heb ik het gered,en ben ik wie ik nu ben.
Anoniem zei…
Als ik dit lees, denk ik aan de Lydia experiences. Eens werd ik vanuit een homilie aangespoord te gaan schrijven. Schrijven hoeft niet publiceren in te houden. Het schrijven alleen al heeft mij veel gebracht. Ik kan het een ieder aanraden. Marjolein

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)