Ziel van Christus



Het "Anima Christi" (Ziel van Christus)  is een oud middeleeuws gebed. Het is bewaard gebleven omdat Ignatius van Loyola het in zijn Geestelijke Oefeningen opgenomen heeft. Hieronder kan een prachtige uitvoering ervan beluisteren, getoonzet door Marco Frisina.



Ziel van Christus

Ziel van Christus, heilig mij.
Lichaam van Christus, wees mijn redding.
Bloed van Christus, bedwelm mij.
Water uit Christus’ zijde, reinig mij.
O goede Jezus, verhoor mij.
In uw wonden berg mij.
Laat mij van U niet gescheiden worden.
Verdedig mij tegen de boze vijand.
Roep mij in het uur van mijn dood,
En laat mij naar u toe komen
Om met uw heiligen U te loven,
In de eeuwen der eeuwen.
Amen.


Anima Christi

Anima Christi, sanctifica me.
Corpus Christi, salva me.
Sanguis Christi, inebria me.
Aqua lateris Christi, lava me.
Passio Christi, conforta me.
O bone Jesu, exaudi me.
Intra tua vulnera absconde me.
Ne permittas me separari a te.
Ab hoste maligno defende me.
In hora mortis meae voca me.
Et iube me venire ad te,
Ut cum Sanctis tuis laudem te.
In saecula saeculorum.
Amen

Reacties

Anoniem zei…
Een lied, Nederlandse vertaling ken ik , en meen geschreven door een pater jezuïet.
Ik hoorde het zingen bij een stervende. Heel intiem en mooi.
Lea
Anoniem zei…
ik denk aan alle omgekomen mensen en dieren van vlucht MH17...dank u voor dit mooie gebed
Anoniem zei…
En er zijn jammer zo vele die alles willen moderniseren in de kerken en kloosters.
Terwijl de rijkdom van het geloof en genezing van iedere ziel in de oudheid zit!
Als je Heilig wil worden zoals Ignatius ( of hoe God het voor ons allemaal één voor één bedoeld heeft )
kan men deze en vele anderen oudere teksten, gezangen, liturgie enz. zomaar niet weg denken!
Als je alles vernieuwd of Gods wetten aan past aan de moderne wereld, dan zal de bron van levend water ooit leeg komen te staan. Terwijl we een rijkdom bezitten die ons allemaal één voor één mooi kan maken!
God is goed, en Ignatius had dit mooi begrepen!
Dank voor dit mooi gebed!


Elisabeth W zei…
Lijden van Christus, sterk me

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj