Leed dat van het papier afspringt



Mark Logtenberg, 23 jaar oud,  is een Nederlandse novice in de Sociëteit van Jezus. De komende maanden zal hij regelmatig in deze blog te gast zijn met cursiefjes over de stage die hij thans loopt In Libanon.

Deel 6

Ik doe mijn experiment bij het Regionale kantoor voor JRS. De regio bestaat ruwweg uit het Midden Oosten en Noord-Afrika. Het grootste deel van mijn tijd ben ik dus actief op het kantoor. Vaak doe ik juist die taken die lang zijn blijven liggen omdat ze tijdrovend en ietswat saai zijn. Het laat ook zien dat een organisatie noodzakelijkerwijs heel veel papier verbruikt. De sporen van de crisis in Syrië zijn zelfs terug te vinden in dit papierwerk.

Er was een enquête uitgevaardigd voor de JRS-werken in Syrië om een overzicht te krijgen van waar mensen nood aan hebben. De enquête werd voortgelegd aan inwoners van verschillende Syrische steden, de ingevulde enquêtes kwamen terug, ik voerde ze in in de computer en ze werden opgestuurd naar de verschillende sponsoren van JRS. Om zo een bewijs te geven van wat er nodig is.


De dingen die mij het meeste raakten was dat niemand van de ondervraagden aangaf genoeg geld te hebben om alle benodigdheden te kopen. Zo heeft de een 50.000 SYP te besteden maar onderhoud van het gezin kost al snel 100.000 SYP. Ze hadden hun best gedaan om een breed perspectief te krijgen dus er zaten doctors, advocaten, priesters, gepensioneerden tussen de ondervraagden. Kortom hoogopgeleiden maar niemand had genoeg geld. Een tweede punt dat me trof was het hoge aantal weduwen dat ondervraagd was. Vaak erg jong, misschien rond of onder de 30, met aantal jonge kinderen. Je zit dan ver weg in een kantoortje in Beirut en toch voel je het leed dat bijna van het papier afspringt.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen