Valt een mens samen met het kwaad dat hij verricht heeft? (2/4)



Medebroeder Leo De Weerdt sj gaf een tijd geleden een interview aan Kerknet.be. Hij reflecteerde er over hoe zijn werk als gevangenisaalmoezenier hem de barmhartigheid langs de binnenkant heeft doen ontdekken en verdiepen. Enkele citaten.
  
Als christen geloof ik echter dat de mens niet bepaald wordt door of samenvalt met het kwaad dat hij/zij heeft aangericht.

Ons christelijk geloof laat ons juist toe te zeggen dat wij mensen niet “onderworpen” zijn aan het kwaad maar er ons te allen tijde kunnen van bevrijden.

Daarom zeggen we tegen een jongere in de gevangenis die een diefstal pleegde ja je hebt gestolen maar je bent géén dief, of je hebt wel drugs genomen maar je bent géén verslaafde, enz…

We mogen de gevangene, de verslaafde, enz… nooit herleiden tot zijn/haar misdaad, verslaving.

Reacties

Carla zei…
Dat is een waardevolle benadering.je niet identificeren met, zo kun je afstand nemen en je handelen herzien. De kunst is om niet argwanend te zijn tegenover hen die kwaad hebben gedaan of dat ik so wie so een niet gebaseerd oordeel heb. Onbewuste angst is een factor dat meespeelt. Ik betrap me hier op en dat geeft geen open blik en het kwade dat de media vermeld bevestigd dat. Er valt gelukkig nog te leren.
Truus van dam zei…
Nee het kwaad ataat op zichzelf , ieder van ons kan het verkeerde pad opgaan.
e.harland-hazebroek zei…
Voordat je de Maatschappij dat inzicht kan overbrengen ... ik ben er bang voor, maar het is goed het zelf in de praktijk te brengen.
Robin zei…
Bedankt om dit te delen, Nikolaas. Het deed me beseffen hoe vaak we mensen herleiden tot dingen, inclusief onszelf (als zijnde een 'mislukkeling' of 'loser')... Lijkt me ook een helpende gedachte voor de mentale gezondheid. Vooraleer we de maatschappij hiervan kunnen overtuigen lijkt het mij vooral zinvol dit eerst bij onszelf te cultiveren. (Mijn excuses voor het spreken in 'wij', terwijl ik misschien eerder 'mezelf' bedoel.)
Marianne zei…
Jammer genoeg als je een strafblad krijgt, blijft wat je verkeerd hebt gedaan aan jou kleven.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj