Paus Franciscus legt uit waarom Maria zo belangrijk is voor de Kerk


Op dat cruciale ogenblik voor Hij het werk dat zijn Vader Hem had toevertrouwd, voleindigd had, zei Jezus tot Maria: "Vrouw, zie daar uw zoon”. Vervolgens zei Hij tot zijn geliefde vriend: “Zie daar uw moeder”(Joh. 19, 26-27). Deze woorden van de stervende Jezus zijn niet op de eerste plaats de uitdrukking van zijn toewijding en zorg voor zijn moeder, maar een openbarende uitspraak die het mysterie van een bijzondere reddende zending laat zien. Jezus liet ons zijn moeder om onze moeder te worden. Slechts nadat Hij dat gedaan had wist Jezus dat “nu alles volbracht was” (Joh. 19, 28). Aan de voet van het kruis, op het ultieme uur van de nieuwe schepping, voert Christus ons naar Maria. Hij bracht ons bij haar omdat Hij niet wilde dat wij zouden op weg gaan zonder een moeder. In dit moederlijke beeld  lezen onze mensen al de mysteries van het Evangelie.

De Heer wilde de kerk niet achterlaten zonder deze icoon van vrouwelijkheid. Maria, die Hem met een groot geloof ter wereld bracht , vergezelt ook “de overige van haar kinderen, zij namelijk die de geboden van God en het getuigenis van Jezus trouw bewaren” (Openbaring 12, 17). De dichte band tussen Maria, de Kerk en elke gelovige, wordt mooi verwoord door Isaak van Stella: “Wat in de geïnspireerde geschriften in het algemeen gezegd wordt van de moeder-maagd, de Kerk, wordt individueel begrepen als slaande op de maagd Maria…

In zeker opzicht geloven wij dat elke christen een bruid is van Gods woord, een moeder van Christus, zijn dochter en zuster, tegelijk maagdelijk en vruchtbaar… Christus verbleef negen maanden in het tabernakel van Maria’s schoot. Hij verblijft tot het einde der tijden in het tabernakel van het geloof van de kerk”. Hij zal voor altijd verblijven in de kennis en de liefde van elke gelovige ziel”.

Paus Franciscus

Reacties

Anoniem zei…
Ik voel aan dat deze tekst vanuit een groot geloof is geschreven. Voor mij echter is de inhoud, de beeldspraak moeilijk toegangelijk. Te theologisch.
Anoniem zei…
Dank voor deze tekst, ik begrijp niet alle theologische zaken die u noemt, maar het beeld vind ik heel mooi dat Jezus zijn moeder aan ons als moeder nalaat, dat zijn taak pas daarna voltooid is.. Nu begrijp ik beter dat Maria een troost is voor veel gelovigen.
Zelf heb ik dat nooit zo nodig gehad tot nu toe, en bid ik tot God als onmetelijk liefdevolle aanwezigheid, en daarbij doet mannelijk als vrouwelijk er voor mijzelf niet zo toe. En Jezus helpt mij met de menselijke dilemma''s en om teleurstellingen te boven te komen, en om het goede voorbeeld te geven, al vind ik dat in de praktijk nog wel lastig.
Het geloof heeft zoveel gezichten, en uitingsvormen... Dus als het niet wordt 'dichtgetimmerd' met wat dé waarheid zou zijn, kan ik zelf met allerlei blikken naar mijn geloof kijken. En zo is deze tekst denk ik ook bedoeld, (niet als theologische uitleg...?)
God is overal, in alles, in alle mensen, en steunt ons als wij ons ervoor openstellen. En ja, dan denk ik toch nog in de 'hij'vorm, vanuit mijn opvoeding, een mannelijke term.
En wat de vrouwelijkheid betreft.. daar is Maria dan voor, mag ik dat zo zeggen?

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)