"Vertrouw op je gevoel" (boek van Nikolaas Sintobin sj) - de mening van een psychotherapeut/psychoanalist - Elsbeth Greven

Elsbeth Greven, psychotherapeut en psychoanalist, schreef onderstaande recensie.

Het hart als vertrekpunt naar voluit leven

’Dit boek gaat over onderscheiding. Onderscheiden wil zeggen dat je in je meest intieme ervaring op zoek gaat naar de beste weg voor jou. Meer in het bijzonder gebeurt dit door aandacht te besteden aan wat zich afspeelt in de diepere lagen van je hart.’ Met deze trefzekere zinnen leidt auteur Nikolaas Sintobin, s.j. zijn nieuwste boek Vertrouw op je gevoel. Keuzes leren maken met Ignatius van Loyola in, een boek dat afgelopen voorjaar verscheen. Eerder kenden we Sintobin als auteur van succesvolle boeken als Leven met Ignatius (2015) en Wat deed God voor dat Hij de wereld schiep? (2019). Zijn oeuvre groeit. Daarmee lijkt zijn vertrouwen om God te vinden in alle dingen, in alle uithoeken van de wereld, in allerlei kringen, christelijk of niet christelijk, mee te groeien. Met Ignatius de - seculiere - wereld in, en daar God en jezelf leren kennen, dat lijkt de boodschap van en de uitdaging voor Sintobin. Dat zien we dan ook terug in Vertrouw op je gevoel, dat een praktisch boek is geworden, met voorbeelden die uit het leven zijn gegrepen, herkenbaar, soms ontroerend, over mensen die kunnen worstelen met hun gevoelens en met te maken keuzes.

‘Vertrouw op je gevoel’ is een betekenisvolle titel. Als psycholoog die regelmatig therapeutische, verdiepende gesprekken met mensen voert, merk ik dat het kunnen vertrouwen op je gevoel een moeilijk punt kan zijn. Gevoelens worden nogal eens in twijfel getrokken, ontkend, niet begrepen, niet gevoeld, vertekend of overgewaardeerd. Het is een verademing om te lezen bij Sintobin hoe je de eigen gevoeligheid  kunt vormen, hoe je kan leren luisteren en handelen naar je intuïtie, dat je emoties kunt leren vertrouwen en gevoelspatronen kan leren ontdekken, dat je het hart kan of moet (op)voeden. Steeds opnieuw, met ups en downs, wordt dit een manier om onderscheidend in het leven te staan. De trias hart, verstand en wil - de basis van de ignatiaanse onderscheiding - houdt daarbij de lezer in de realiteit, met beide benen op de grond en met een fijngevoeligheid en focus op dat wat vreugde en leven geeft. De gerichtheid op het positieve wil niet zeggen dat negatieve emoties genegeerd moeten worden. Maar ‘het is belangrijker te weten waar je opbloeit dan te weten waar je wegkwijnt’ – deze spirituele discipline staat bij Sintobin hoog in het vaandel en werkt aanstekelijk, overtuigt.

Vanwege de nadruk op innerlijkheid, ervaring en verlangen is dit boek ook een behulpzame gids voor psychologen - en voor cliënten -, met daarbij ook nog eens grappige illustraties. Maar Sintobin benadrukt dat onderscheiding meer is dan een psychologische techniek. Onderscheiding is actief èn passief tegelijk. Het is meewerken met de genade, of zoals Sintobin het laatste in gewone taal benoemt: ‘iets dat je overkomt’. Deze ‘seculariseringslag’ van het ignatiaanse gedachtegoed die Sintobin maakt, heeft me getroffen. Er spreekt door alles heen een voelbare liefde voor de mens uit en een groot respect voor de ‘human mind’ - die keer op keer gevoed wordt en ontvankelijk wordt gemaakt voor het goede.

Elsbeth Greven