Gewoon

In de reeks “Kruispunt” van de RKK (Nederlandse televisie) heb ik net het interview met André Louf bekeken. Dom Louf is de voormalige abt van de Katsberg. De bijna 80-jarige trappist is een ware icoon binnen de Katholieke Kerk. Hij is thans kluizenaar in het Zuiden van Frankrijk.

In het vraaggesprek vertelt hij allerlei boeiende dingen. Maar toen ik even nadacht over het programma, merkte ik dat dat het niet was dat mij het meest geraakt heeft. Ik heb namelijk al heel wat van zijn pennenvruchten gelezen. Echt nieuw waren die zaken niet voor mij.

Wat bij bijbleef is nogal banaal. Namelijk dat in zijn kluis de Franse radio aanstond, en wel op een heel populair praatprogramma. Vervolgens dat de keuken van zijn kluis chaotisch slordig was.

Louf, zo werd me duidelijk, is een heel gewone mens. Net zoals ik. Gelukkig maar.

Reacties

Anoniem zei…
Beste Nicolaas,

ik heb het intervieuw bekeken, en vond toch de rust en de eenvoud van die man zeer treffend, en het feitdat het er in zijn dagelijks leven gewoon aan toe gaat, past daar goed bij, vind ik.

Peter D.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen