“Je bent niet met iedereen getrouwd” (Jezuïetenwijsheid 3/5)


Je bent niet met iedereen getrouwd” (Jezuïetenwijsheid 3/5)
Toen ik in Chicago filosofie studeerde aan de Loyola Universiteit woonde ik in een heel aangename jezuïetengemeenschap. Ik maakte er heel wat vrienden. Toch was er een probleem: nogal wat van de leden van de gemeenschap hadden verschillende gewoontes en voorkeuren. Het was de eerste maal dat ik in een grote gemeenschap leefde met zoveel verschillende wijzen van in het leven staan.
Bijvoorbeeld, er was iemand die het niet leuk vond als je zijn natte kleren niet uit de wasmachine haalde en in de droogkast stopte. “Waarom stopte je mijn kleren niet in de droogkast? Ze zijn toch nat?” Een ander iemand werd dan net boos als je zijn kleren wel in de droogkast stopte. “Waarom deed je mijn kleren in de droogkast? Nu gaan ze krimpen!” Een medebroeder praatte niet graag over studies aan tafel: té stresserend. Een andere vond dit net prettig. Het hielp hem om stoom af te laten. Moeilijk om dit allemaal bij te houden … Hoe kon ik goed doen voor elkeen? Op een goede dag zei ik aan mijn overste: “Het is net alsof ik heel precies moet onthouden wat de een wel en de ander niet graag heeft. Ik word er gek van.”
Dick Vande Velde sj, de geestelijk begeleider van de jezuïeten in opleiding in Chicago, moest glimlachen en zei: “Jim, je bent niet met iedereen getrouwd. Het is niet nodig iedereen te behagen. En zelf al zou je dat proberen, het zou je niet lukken. Wees gewoon vriendelijk en goed. Dan komt het wel in orde.”
Achter het goede verlangen om iedereen te behagen, kan het minder goede verlangen schuilgaan dat iedereen wordt zoals jij. Dat kan gewoon niet. Zelf Jezus werd op aarde niet door alle mensen geapprecieerd. Waarom zou dat voor mij wel het geval moeten zijn?

Reacties

mirîam zei…
ja zo is het, ik probeer vriendelijk te zijn tegen iederen,zelfs al mag de ander je niet,zo overwin je veel,ik probeer gewoon in de ander mij te verplaatsen en kan soms heel indrukwekkend zijn en ik leer er nog van :)

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)