“Je bent Jezus niet” Jezuïetenwijsheid (5/5)


“Je bent Jezus niet” Jezuïetenwijsheid (5/5)
Jim Martins is een Amerikaanse jezuïet van begin de vijftig. In een artikeltje deelt hij met de lezer de vijf mooiste staaltjes van jezuïetenwijsheid die hij ooit te horen kreeg.
Na mijn filosofiestudies ging ik werken bij de Jesuit Refugee Service in Nairobi, Kenia. Het was fantastisch werk. Ik had nu geen schrik meer om naar een ontwikkelingsland gezonden te worden: ik had er zelf om gevraagd. Maar langzaamaan begon ik ongelukkig te worden omdat er zoveel moest gedaan worden. Ons werk bestond erin dat we Oost-Afrikaanse vluchtelingen hielpen bij het opstarten van kleine bedrijfjes. Concreet betekende dit: regelmatig met hen overleg plegen, hun bedrijfjes opvolgen (kleermakerijen,  bakkerijen, restaurants, kippenkwekerijen …); hen helpen bij de administratieve paperassen voor de overheid; zorgen voor medische bijstand als ze ziek waren; en vaak ook gewoon een luisterend oor aanbieden. Hoe kon ik dat alles ooit bolwerken?
Na enkele maanden bekende ik aan mijn geestelijk begeleider, George Drury sj, dat ik me helemaal overstelpt voelde. Hij zei: “Maar waar haal je toch die idee vandaan dat je alles meteen moet weten klaar te spelen?”
Wat een domme vraag, dacht ik. Ik had mijn antwoord meteen klaar. “Dat is nu precies wat Jezus zou doen. Hij  zou ervoor zorgen dat ze medische bijstand kregen. Hij zou naar hen luisteren.” George antwoordde: “Daar heb je gelijk in. Maar ik heb nieuws voor jou: jij bent Jezus niet! Niemand kan alles doen.  En zelfs Jezus genas niet alle inwoners van Palestina.”
Mijn beperkingen en mijn “armoede van geest” aanvaarden, hielp om gewoon mijn best te doen en de rest over te laten aan God. Later zei een ander geestelijk begeleider het nog bondiger: “Er is de Goede Boodschap en er is een nog Betere Boodschap. De Goede Boodschap is dat er een Messias is. De Betere Boodschap is dat jij dat niet bent.”

Reacties

Leontien zei…
Vijf hele fraaie voorbeelden van Jezuietenwijsheid. Hele herkenbare situaties, met soms verrassend eenvoudige oplossingen. Vooral veel loslaten, je eigen weg volgen en veel aan God overlaten.
Dank voor deze hele mooie serie.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen