Abdijen Athosberg bedreigd door bosbranden
Onlangs las ik de Franse krant “Le
monde” volgende titel: “In
Griekenland bedreigen de vlammen de abdijen van de Athosberg”. Meteen
klikte ik dit aan en begon het artikel te lezen. Het ging, uiteraard, over
bosbranden in Griekenland en legde uit dat de abdijen van de Athosberg … niet bedreigd werden door het vuur. Even
aarzelde ik, en ging terug de titel lezen om te zien of ik me misschien vergist
had. Neen, ik had wel degelijk juist gelezen.
De vlag dekte, met andere woorden, de
lading niet. Het was wel een heel verleidelijke vlag en ik had me erdoor laten “vangen”.
Zoals heel wat andere surfers blijkbaar. Het artikeltje stond namelijk op de
lijst van de artikels van “Le Monde” die het meest waren rondgestuurd in de
sociale media.
Inderdaad, dat is een van de
onomkoombare wetmatigheden van het internet. Het aanbod is eindeloos geworden.
Waarom zou de surfer, in godshemelsnaam, jouw artikel aanklikken, laat staan
lezen? Je moet hem dus weten over de streep te krijgen. Meer in het bijzonder
is het meer dan wenselijk dat het artikel in het netwerk van de sociale media
(Facebook, Twitter …) terechtkomt. Dat is nl de beste garantie dat het ook
effectief gelezen wordt. Hoeft het gezegd dat de titel van de bijdrage hier een
cruciale rol bij speelt? Ook al betekent dit dat een loopje wordt genomen met
de eigenlijke inhoud van de tekst …
Dura lex sed lex. Zo is het nu eenmaal.
Verkies je hier niet aan mee te doen? Geen enkel probleem. De kans dat je
gelezen wordt dreigt wel in mekaar te stuiken.
Reacties