“Laat niet toe dat anderen je verhinderen om de persoon te worden die je wil zijn” (Jezuïetenwijsheid 4/5)


Laat niet toe dat anderen je verhinderen om de persoon te worden die je wil zijn” (Jezuïetenwijsheid 4/5)
Jim Martins is een Amerikaanse jezuïet van begin de vijftig. In een artikeltje deelt hij met de lezer de vijf mooiste staaltjes van jezuïetenwijsheid die hij ooit te horen kreeg.
 Ik zal hier niet al te veel details geven. Op een bepaald ogenblik tijdens mijn opleiding als jezuïet woonde ik samen met een moeilijk man. (Stel je voor!) Hij had veel goede kwaliteiten, maar hij wilde altijd het laatste woord hebben en liet nooit af. Vermits ik het altijd met hem aan de stok kreeg, leek het wel dat ik op mijn beurt begon te veranderen. Ik was altijd op mijn hoede, wilde het laatste woord hebben en liet niet meer af, eigenlijk om mezelf te beschermen.
Toen ik dit ter sprake bracht bij mijn geestelijk begeleider kwam ik tot het inzicht dat die situatie me geleidelijk aan omvormde tot een ander persoon, iemand waar ik niet van hield. Ik was iemand aan het worden in reactie tegen hem.
“Laat niet toe dat iemand je verhindert om de persoon te worden die je wil zijn” was zijn goede raad. “Hij heeft er het recht niet toe en eigenlijk ook niet het vermogen. God verlangt van jou dat je een liefhebbend en beminnelijk man wordt. Laat je daar niet van afbrengen.”
Niet makkelijk om toe te passen. Maar het gaat wel naar de kern. Word zoals God verlangt dat je wordt, en laat niet toe dat je vervormd wordt door andermans problemen.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen