Spijtig! Mijn gewoon ENGELS is niet god genoeg om dit te kunnen volgen!!
Mia zei…
Dit verhaal is ons verhaal van iedere dag. Iedere dag moet de mens immers keuzes maken tussen goed en kwaad en de verleiding is vaak groot in kleine of grote dingen. Goed om te zien, met welke sluwheid de duivel, de verpersoonlijking van het kwaad, in ons tewerk gaat. Het belang van bewustwording en een gedegen gewetensonderzoek in deze Paastijd komt heel dichtbij. Dank!
Je best doen is uitstekend. Mate is ook belangrijk. De grootste vijand van het goede is namelijk het betere … Als je teveel wil doen, kan je wel eens leiden tot helemaal niets. Hoe ga jij om met matigheid?
In de dagen voorafgaand aan het conclaaf dat hem verkoos, hield toenmalig kardinaal Bergoglio een toespraak tot de kardinalen. Vandaag, tien jaar later, is meer dan duidelijk dat dit eigenlijk het programma was van paus Franciscus. Hieronder vind je de tekst van die korte toespraak. Evangeliseren vooronderstelt apostolisch vuur. 1. Evangeliseren vooronderstelt dat de Kerk verlangt om buiten zichzelf te treden. De Kerk wordt geroepen om buiten zichzelf te treden en om naar de grenzen te gaan. Niet alleen de geografische, maar ook de existentiële grenzen: het mysterie van zonde, van pijn, van onrecht, van onwetendheid en van onverschilligheid tegenover godsdienst, en van alle ellende. 2. Als de Kerk niet naar buiten treedt om te evangeliseren, gaat zij naar zichzelf verwijzen en dan wordt ze ziek (Cf de misvormde vrouw uit het Evangelie). Het kwaad dat door de tijd heen geschiedt in kerkelijke instellingen heeft zijn wortel in dat verwijzen naar zichzelf en in een so
Waar een internetpastor zich zoal mee bezighoudt... Enkele jaren geleden was ik te gast in een praatprogramma op de VRT. Ik mocht er uitvoerig ons internetpastoraat voorstellen. Hieronder zie je een uittreksel. NB: als je deze blog bekijkt vanuit de dagelijks mail, klik dan hier om het videootje te bekijken.
Foto: C. Chin A Paw Het christelijk vasten is geen doel op zich. Het gaat niet over indruk maken op God of je huisgenoten door fysieke heldendaden. Het is ook geen training om je karakter te vormen, je uithoudingsvermogen op te krikken of af te slanken — ook al kan dit een onrechtstreeks gevolg zijn. Vasten gaat ook niet over 'zoveel mogelijk dingen laten'. Dan kom je namelijk zelf in het centrum te staan. Dan ga je bewijzen hoe sterk of hoe wilskrachtig je wel bent. Daar word je niet gelukkiger van. Nikolaas Sintobin sj
1 ste zondag van de 40-dagentijd (A) Uit het boek Genesis 2,7-9.3,1-7. In het begin boetseerde God, de Heer, de mens uit stof, van de aarde genomen, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen. God, de Heer, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste Hij de mens die Hij had gemaakt. Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad. Van alle dieren, die God, de Heer, gemaakt had, was er geen zo sluw als de slang. Ze zei tot de vrouw: “Heeft God werkelijk gezegd dat ge van geen enkele boom in de tuin moogt eten?” De vrouw zei tot de slang: “Wij mogen wel eten van de vruchten van de bomen in de tuin. God heeft alleen gezegd: van de vruchten van de boom, die midden in de tuin staat moogt ge niet eten; ge moogt ze zelfs niet aanraken; anders zult ge sterven.” Maar de slang zei t
De avond dat Jorge Bergoglio SJ tot paus werd verkozen, nam ik deel aan een viering in het aartsbisdom te Mechelen. Ook de pers was daar. De aartsbisschop had nog nooit van Bergoglio gehoord. Ik wel. Voor ik het wist stond ik voor de televisiecamera’s. Ik herinner mij hoe ik mijn woorden wikte en woog. Ik was er namelijk niet zeker van of ik wel blij was met de verkiezing van deze medebroeder. Die twijfel is razendsnel verdwenen. Thans beschouw ik paus Franciscus als een godsgeschenk voor de Kerk en voor de hele wereld. Ignis Webmagazine vroeg mij na te denken over het pontificaat van Franciscus. In onderstaande bijdrage noem ik tien redenen waarom ik zo dankbaar ben voor deze wondere mens. Klik hier voor het artikel in Ignis
Bidden gaat over het opbouwen van een relatie. Intimiteit, het persoonlijk met elkaar verbonden zijn is er het fundament van. Het gaat hem niet om het verkrijgen van antwoorden op vragen of oplossingen “om beter te worden”. Op heel veel menselijke problemen of uitdagingen bestaat er geen antwoord; we kunnen alleen maar met ze leren leven; ze zijn een deel van ons leven. En toch kunnen we problemen en uitdagingen moedig tegemoet treden en er in vrede mee leren leven, als we weten dat we niet alleen zijn. Een overleden echtgenote zal niet uit de dood naar haar man terugkeren. Maar de pijn wordt draaglijker als hij zijn verdriet, zijn boosheid en wanhoop in Gods handen heeft uitgestort en Gods heel nabije aanwezigheid heeft mogen ondervinden. William A. Barry sj
Een leerling vroeg om een woord van wijsheid. De wijze gaf als antwoord: “Ga in je kloostercel zitten en je cel zal je onderwijzen.” “Maar ik heb geen cel; ik ben geen monnik.” “Natuurlijk heb je een cel – kijk naar je innerlijk.” Anthony de Mello sj Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes.
Enkele jaren geleden las ik Anthony De Mello’s boek Sadhana, een weg naar God. Daarin beschrijft hij een wijze van bidden die de heilige Teresa van Avila aanbeval. Het is een bedrieglijk eenvoudige wijze van bidden: Stel je voor dat Jezus naar je kijkt, liefdevol en nederig, m.a.w. ga ergens zitten en laat Jezus je aankijken. Toen ik dit soort van gebed voor de eerste keer uitprobeerde, beeldde ik me in dat Jezus me recht aankeek, van heel dichtbij, met liefdevolle en bescheiden ogen. Ik voelde me onbeholpen en verlegen. Mijn eerste reactie was achteromkijken naar wie er achter mij stond. Ik keerde me weer om en Jezus keek nog altijd naar mij met oneindige liefde en met een glimlach die mijn hart verschroeide, en ik begon te wenen. Ik was niet voorbereid op de kracht van die blik. In mijn leven heb ik heel wat afbeeldingen van Jezus gezien die vanaf het schilderij of de icoon recht naar de toeschouwer keken. Maar daarvan ging altijd een strenge en plechtige indruk uit; al
Geloven, wat is dat eigenlijk? Aan de hand van 3 paradoxen probeer ik daar in deze serie van 7 posts iets over uit te leggen (6/7) Paradox nr 3 (b): Persoonlijke ervaring is fundamenteel voor geloof ó geloof is ruimer dan eigen ervaring. b. Mijn eigen geloof is maar een fractie van het geloof. Het geloof van de Kerk, is, gelukkig maar, veel ruimer dan mijn ervaring. Talrijke generaties zijn ons vooraf gegaan; en vandaag de dag telt de katholieke Kerk alleen al zo’n 1,3 miljard mensen, verspreid over de gehele wereld. Ik mag mij, in geloof, overgeven en toevertrouwen aan het geloof van de Kerk. Vandaag zal mijn geloof een steunpunt zijn voor het zoeken en aarzelen van een ander, en morgen zal het omgekeerd zijn. Ook dit kan bevrijdend zijn. Het bevrijdt van de “must” van de persoonlijke ervaring : ik zou maar kunnen geloven wat ikzelf heb ervaren. Het voorbeeld van die gevangene (zie vorige bijdrage) is daar een extreme illustratie van. Het geloof van
Reacties
Iedere dag moet de mens immers keuzes maken tussen goed en kwaad en de verleiding is vaak groot in kleine of grote dingen.
Goed om te zien, met welke sluwheid de duivel, de verpersoonlijking van het kwaad, in ons tewerk gaat. Het belang van bewustwording en een gedegen gewetensonderzoek in deze Paastijd komt heel dichtbij.
Dank!