Zeg maar ja tegen boosheid



In ignatiaanse middens hoor je het vaak zeggen: als je bidt, is het goed om God te zeggen hoe je je echt voelt. Dat klinkt makkelijker dan het is. Brian Busse sj wijst op de veel voorkomende aversie tegen de psalmen die woede en geweld uitdrukken. Van hem komt volgende wijze overweging:

“We kunnen de neiging hebben om die klaagpsalmen (die samen een derde uitmaken van het psalterium!) links te laten liggen. Dit is niet zonder risico. Het risico ligt hem hierin dat we dan een eenvoudige waarheid over het hoofd zien: we voelen ons namelijk vaak zo. 

Je gedrag laten bepalen door geweld kan niet gerechtvaardigd worden. Maar als we niet toelaten dat boosheid en pijn mogen worden uitgeschreeuwd t.o.v. God, dan kan het overkomen, in het bijzonder bij jonge mensen, dat we de boodschap zouden geven dat dit abnormale gevoelens zijn; dat het niet hoort om boosheid of pijn te voelen."

Dit zou niet goed zijn.

Jim Manney

Reacties

Anoniem zei…
Ik vind het echt wel normaal boos te kunnen en mogen zijn op God. Hij die onze Schepper is en ons lief heeft zonder iets terug te vragen, kan soms heel ver weg lijken te zijn. Dat gevoel had ook Jezus in de Olijfberg...
Truus zei…
Je mag best wel boos zijn op God ook mag je het uitschreeuwen dan denk je ook goed na over alles.Maar je mag niet boos blijven op Hem.
Anoniem zei…
Er zijn verschillende vormen van boosheid en het gevoel van dat je ontkent wordt kan groot zijn, zeker als kind en puber zijnde.
Het ervaren van onmacht roept boosheid op. Boos worden op God , dat zit niet in mij. De liefde opent wegen en boosheid laat iets zien dat wegen geopend kunnen openen.
Elisabeth W zei…
Zo heb ik God ontmoet... steeds lief, luisterbereid, open, nieuwsgierig, verwonderd, ontzag, gehoorzaam...en plots werd ik heel boos. op Hem, mijn grote Liefde, ik schrok zo van mezelf. Je mag helemaal niet boos z op je Schepper, Hij die alles zo mooi en geniaal heeft gemaakt, die al zoveel ondankbaar te verduren krijgt, die slechter dan een hond, verwende rothonden, behandeld werd en wordt, die geslacht wordt, zelfs in het mooiste en het liefste, het tederste, meest onschuldige: een kindeke klein etc. en ik ging tekeer tegen Hem. En zo kwam Hij mij nader vernederd, geslagen, naakt, onder bloed en wonden keek Hij me aan, de almachtige, machteloos✨✨✨💨💦♥️🌿☀️
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Praten helpt met de juiste persoon.Eindelijk dringt dan iets door van Gods liefde voor jou.
Blij verrast!
Anneke zei…
Ik heb wel eens stampvoetend voor God gestaan met de bijbel in mijn hand en gezegt kijk dan het staat er toch! Maar ik ben niet boos op God, het was een gevoel van onmacht. Ik heb Hem zeer lief.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)