Gesprek tussen Jos Douma en Nikolaas Sintobin sj: als katholieken en protestanten elkaar ontmoeten in ignatiaanse spiritualiteit


Voorbije maandag had ik, naar aanleiding van mijn nieuw boek, een boeiend gesprek met predikant Jos Douma over  thema's als: waarom zijn er zoveel verschillende spiritualiteiten, wat is het belang van stilte voor het bidden, hoe lang moet gebed duren, wat is de plaats van vreugde in het christelijke leven, wat is de verhouding tussen gevoel en verstand bij de onderscheiding, hoe bidden met het "vijfde evangelie", enz.

Klik op onderstaande YouTube om dit gesprek opnieuw te beluisteren.

Vertrouw op je gevoel. Keuzes leren maken met Ignatius van Loyola, Lannoo - KokBoekencentrum, Tielt - Utrecht, 160p, 19,90€




Reacties

Truus zei…
Ik vind dat een dominee en een priester ons beiden in geloof kunnen begeleiden. Ik ben RK en zal ook nooit van geloof veranderen. Maar op mijn vrijwilligerswerk ben ik ook bij een dominee niets mis mee.Ik heb uw gesprek jammer genoeg niet gehoord.
Carla zei…
Nicolaas, je bent een erg vriendelijk persoon, telkens als ik je hoor spreken merk ik dat je verhaal zo klopt. Gevoel, hart en verstand gaat gepaard met de wil om God lief te hebben. Het is een gebeuren. Als RK kind kreeg ik het geloofsvertrouwen mee, voor een volwassene voegt de Ignatiaanse benadering zeker toe omdat de lijn van danken, sorry en a.u.b. verdieping geeft vanuit een positieve benadering. Het schuldig zijn - ook al kun je dat naar waarde relativeren - voelt zwaar en dat kan verzet oproepen en dat geeft weinig ruimte. Ellende is een breed begrip en Jezus zijn lijden valt helaas onder deelnemen aan het leven. Hij was zich sterk bewust van de alomvattende liefde van God en voorspelde zijn tegenwerking en gelukkig ook zijn opstanding. De kracht van de liefde is aan de mens gegeven. Ook hebben mijn ontmoetingen met vrouwelijke dominees me veel gebracht bracht tijdens het bijbel lezen dat gericht was op wat raakt je en de vele psalmen tijdens de dienst raakten werkelijk mijn ziel en velen met mij omdat het levensverhaal wordt bezongen. Wat me het meest raakt is dat God ieder mens lief heeft en Jezus ons leerde dat vergeving en genade waardevol is. De bron van leven is liefde, daar ben ik dankbaar voor.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)