Waarom lijken geloof en wetenschap onverenigbaar? Jezuïet-astrofysicus George Coyne sj antwoordt (2/3)



Als priester en astronoom bewoog George Coyne sj  (+ 2020) zich zowel in de wereld van het geloof als in die van de wetenschap. De emeritus-directeur van het Vaticaanse Observatorium ziet geen conflict tussen wetenschappelijke en religieuze kennis. In een interview mijmert George Coyne sj over diverse aspecten van de verhouding tussen geloof en wetenschap. Ik selecteerde enkele passages voor jou.

Vraag: Waarom lijkt het dat geloof en wetenschap op gespannen voet staan?

George Coyne sj:  Door jullie! Journalisten! Ik maak hier een grapje, maar sommige journalisten lijken echt olie op het vuur te willen gooien.

Een probleem is dat er wetenschappers zijn die beweren dat ze de wetenschap beoefenen, terwijl ze God ofwel nadrukkelijk ten tonele voeren, ofwel juist stellig ontkennen. Ze stappen dan buiten de wetenschap.

Ik krijg problemen wanneer ik dit zeg, maar het atheïsme is in feite ook een geloof. Een atheïst kan niet bewijzen dat er geen God is. Documenten uit de hele menselijke geschiedenis geven echter aan dat er altijd mensen met een diepgeworteld geloof in God geweest zijn.

Sommige wetenschappers zullen zeggen dat we allemaal voor de gek gehouden worden, maar dat is niet redelijk. Wetenschap is een rationeel proces – je intelligentie gebruiken is proberen te begrijpen hoe het universum in elkaar steekt. Trouwens, ook filosofie, ook theologie zijn pogingen om te begrijpen.

Het geloof gaat verder dan de rede, maar het spreekt de rede niet tegen. Ik ben hier sterk van overtuigd, niet alleen in mijn eigen leven, maar ook met betrekking tot wat geloof inhoudt en wat de menselijke rede kan bereiken.

De meeste wetenschappers die ik ken, zijn atheïsten met een diep respect voor het geloof. Degenen die dat niet hebben, die begrijpen het niet. De evolutiebioloog Richard Dawkins, schrijver van The God Delusion, en de theoretisch fysicus Stephen Hawking, die A Brief History of Time  schreef, zijn beide eminente wetenschappers, maar ze begrijpen niet wat geloof is. Ik heb beiden ontmoet en ik heb hen dit ook gezegd. Ze hebben respect voor me, omdat ze beseffen dat ik een wetenschapper ben, zoals zij dat zijn.

Reacties

Anoniem zei…
Alle respect en liefde voor de schepping, deze is zoals deze zich toont, mooi wegens haar schoonheid, onvoorspelbaar omdat het angst en onzekerheid bij de mens kan oproepen en dankbaarheid wegens de gaven waar wij als mens ons verdienstelijk mee kunnen maken. De mens maakt denkbeelden, is creatief, listig en gebruikt woorden die er wel of niet toe doen. De natuur laat zich zien. Ik ben blij dat liefde, rechtvaardigheid en vergeving in beeld zijn gebracht en nog steeds aandacht krijgt willen we het vredelievende en het milieu recht doen.
Anoniem zei…
Geloof is Liefde. Wetenschap is intellect. Die twee kunnen goed samen gaan als ze mekaar eigenheid respecteren.
Truus zei…
Volgens mij kan het heel goed samen,juist door de wetenschap kom je dichter bij God leer je respecteren hoe dicht je bij Hem bent en ook hoe klein onderdeel.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)