Het uur van de dag waarop de duivel verkiest aan het werk te gaan
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien de duivel een mens met bijzondere bitterheid wil aanvallen en bestoken, dan verkiest hij om ’s nachts tewerk te gaan
Ignatius
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
e.harland-hazebroek zei…
Een slecht moment met dit weer, je weet niet dat je bestaat. De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt. Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer. Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen. Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
Anoniem zei…
Is dit écht een uitspraak van Ignatius geweest?? En het is geen grap?
in de laatste hymne die de monniken zingen vooraleer de nacht in te gaan vragen ze God hen te beschermen tegen de nachtelijke aanvallen van de boze. Als wij mensen 's nachts wakker worden of half wakend/slapend zijn dan zijn we kwetsbaarder voor allerhande negatieve gedachten. Wat een beetje moeilijk is kan dan snel hopeloos en helemaal onmogelijk lijken. Onze alertheid en "verdedigingsmechanismen" zijn, althans voor de meeste mensen, dan lager, vandaar dat we dan gevoeliger kunnen zijn voor al die negativiteit. Vandaar dat de wijsheid leert dat het beter is om 's nachts als je in je bed ligt, voor zover als mogelijk, niet op sleeptouw te laten nemen door die negatieve spiralen en de "moeilijke dossiers" overdag aan te pakken, en niet 's nachts.
Truus van Dam zei…
S'nachts slaap je en heeft hij weinig kans. Negatieve gedachten heeft iedereen weleens. Hoe moet dat dan met mensen die depressief zijn? Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Anoniem zei…
Goed opgemerkt! Ben benieuwd naar het antwoord...
Anoniem zei…
Ja, dat is zeker waar. In wezen vind ik het lafheid hoewel niet onschuldig en soms heel heftig. Doch wanneer ik tussen slapen en waken suffig merk dat ik bid en na het opstaan mijn ochtend gebeden bid dan schijnt het vaak als een zielige vertoning. Zijn lot ligt al vast. Voor hem is geen plaats meer in de hemel.
Truus van Dam zei…
Jammer dat u geen antwoord geeft op de vraag overr depressie.. Valt me een beetje tegen .
Bert Waning zei…
Een depressie wordt door de psalmist "De moordende steek van de middag" genoemd! Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494 (Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
De Verrijzenis komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een lange, bewogen geschiedenis aan vooraf. Ook nadien, tot op vandaag, blijft er werk aan de winkel. Het kwaad is weliswaar overwonnen. Maar nog niet uitgeschakeld. Negen maanden heeft Garri Bardin gewerkt (lees gevouwen en geknipt) aan deze stop-motion. Het resultaat grijpt naar de keel.
Deze video-beelden zijn adembenemend. Een echte thriller met een onwaarschijnlijk einde. Zomaar, toevallig, opgenomen door toeristen in het Krugerpark in Zuid-Afrika. Onderaan vind je enkele vraagjes om met dit document naar de diepte te gaan. In deze beelden uit het dierenreservaat kan je zien hoe het leven sterker is dan de dood, hoe het brute geweld uiteindelijk het onderspit moet delven voor het broze nieuwe leven; in gelovige termen uitgedrukt, hoe God kiest voor wat klein en kwetsbaar is; of nog, hoe God het geknakte riet niet breekt en kleine en zwakke mensen groot maakt. Ook al kan dit lang duren, gaat het doorheen ups en downs, en lijkt alles totaal en reddeloos verloren. o Ik kan verwijlen bij deze beelden en deze boodschap in mij laten doordringen. Durf ik, ben ik bereid hierin te geloven? o Ik kan ook zien wat dit betekent in mijn leven: waar heb ik moeten vechten, waar hebben anderen gevochten met en voor mij en ben ík gered geworden uit iets wat objectief uitzichtl
Paus Franciscus biedt ons een heel nieuwe weg aan voor vernieuwing, en dit speciaal voor de Kerk. Vernieuwing mag voor hem niet betekenen dat men zijn tijd verprutst met structuren of dat men nog iets nieuws gaat opzetten. Vernieuwing betekent veeleer dat men de centrale plaats van Christus terugwint. En dit, op zijn beurt, vraagt een totaal nieuwe geest en een volkomen nieuw hart. De vernieuwing die Paus Franciscus ons voorhoudt is de bekering van het hart. Dit kan maar als we onze weg samen met Jezus gaan en in nauw contact blijven met Hem. Daarom blijft hij erop aandringen dat we elke dag een passage uit het Evangelie lezen, daarover nadenken en bidden; of we nu in tram of trein zitten, of thuis zijn. Dit is met Jezus optrekken. Als we dit soort van engagement om iedere dag met Jezus op weg te gaan op ons nemen, dan beginnen we te leven in een wereld van genade. En dit is meer dan vertrouwen op menselijke inspanningen. Als Jezus mee met ons op weg gaat, onze gids is, dan z
Wijlen Peter-Hans Kolvenbach sj, voormalig algemeen overste van de jezuïeten, legt uit waarom kandidaten voor de Sociëteit van Jezus het vandaag veel makkelijker hebben dan enkele eeuwen geleden. Een vleugje humor op roepingenzondag!
In de lezingendienst van het brevier vinden we op Stille Zaterdag een boeiende uitleg van Karl Rahner sj over Stille Zaterdag. Enkele uittreksels. “Als we denken aan Stille Zaterdag, valt iets merkwaardigs op: in ons godsdienstig leven slaan we deze dag over. We vieren Goede Vrijdag en Pasen, … Wat er tussen deze twee dagen ligt, namelijk Stille Zaterdag, slaan we over. … Toch belijden we, telkens als we de apostolische geloofsbelijdenis … uitspreken: Hij is nedergedaald ter helle . En dit is de tekst die bij Stille Zaterdag hoort. … Het betekent op de eerste plaats: Jezus is waarlijk gestorven. … De dood heeft Jezus vastgehouden als in banden. Hij was in de dood. … Omdat wij uit hetzelfde hout gesneden zijn en ook midden in het leven reeds onze dood sterven, kunnen wij zijn lot niet enkel van buiten af begrijpen, maar wij kunnen het delen. Gelovend ervaren wij dat zijn nederdaling in de machteloosheid van ons mens-zijn alle paaszaterdag-uren van ons leven geheiligd heef
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
Witte Donderdag 2024 Als jezuïet in opleiding woonde ik in Parijs. Elke zaterdagmorgen was ik er vrijwilliger op een dienst voor palliatieve zorgen. De helft van de bedden was voorbehouden voor terminale aidspatiënten. Een van hen was Jean-Louis, een dertiger. Hij was vel over been. Gevolg van chronische diaree. Ik stapte zijn kamer binnen om wat bij te praten. Op dat eigenste ogenblik zag ik Jean-Louis uit zijn bed opspringen. Net op tijd om te voorkomen dat hij zichzelf zou bevuilen door de gevolgen van een zoveelste oncontroleerbare darmkramp. De geur was onuitstaanbaar. Maar nog pijnlijker was de gelaatsuitdrukking van die naakte man. Hij wist niet waar te kruipen van schaamte en walging. Ik ook niet … Amper een minuut later stond er een verpleegster. Een jong meisje met een prachtige glimlach. Met een kwinkslag stapte ze, door de smurrie heen, naar Jean-Louis toe. Ze reinigde hem en hielp hem terug zijn bed in. Haar eigen baby had ze niet met meer zachtheid en liefde
“ De tenen van God. Mijn schizofrenie ”. Zo heet het autobiografische boek van Michel Mestrum (ISBN 978 90 6445 881 1). Michel is ervaringsdeskundige. Na een jarenlange opname in de psychiatrie is hij erin geslaagd om zijn zelfstandigheid te herwinnen. Verstandig en talig als hij is, weet hij het onvatbare van zijn psychose haarscherp te verwoorden. Zijn kracht haalt Michel in belangrijke mate uit zijn geloofsleven. Hieronder vindt u enkele sterke citaten. “Net zoals het literatuur betaamt zoek ik kleintjes die spanning te beleven tussen het leven ontvangen zoals het ons gegeven werd, en dankbaar genieten van wat ons allemaal wordt aangereikt, en aan de andere kant genoeg inzicht en tegelijk berusting hebben om te aanvaarden wat ons niet gegeven werd, en om ook daarmee op weg te gaan, wetend dat wij ook daarin de voorbode moeten zien van alles wat wij verder zullen moeten achterlaten of zullen moeten missen. Derhalve moet je durven dromen en je leven mee laten bepalen door een ars m
Reacties
De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt.
Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer.
Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen.
Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
En het is geen grap?
Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Ben benieuwd naar het antwoord...
Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494
(Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5