Het uur van de dag waarop de duivel verkiest aan het werk te gaan
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien de duivel een mens met bijzondere bitterheid wil aanvallen en bestoken, dan verkiest hij om ’s nachts tewerk te gaan
Ignatius
Link ophalen
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
e.harland-hazebroek zei…
Een slecht moment met dit weer, je weet niet dat je bestaat. De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt. Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer. Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen. Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
Anoniem zei…
Is dit écht een uitspraak van Ignatius geweest?? En het is geen grap?
in de laatste hymne die de monniken zingen vooraleer de nacht in te gaan vragen ze God hen te beschermen tegen de nachtelijke aanvallen van de boze. Als wij mensen 's nachts wakker worden of half wakend/slapend zijn dan zijn we kwetsbaarder voor allerhande negatieve gedachten. Wat een beetje moeilijk is kan dan snel hopeloos en helemaal onmogelijk lijken. Onze alertheid en "verdedigingsmechanismen" zijn, althans voor de meeste mensen, dan lager, vandaar dat we dan gevoeliger kunnen zijn voor al die negativiteit. Vandaar dat de wijsheid leert dat het beter is om 's nachts als je in je bed ligt, voor zover als mogelijk, niet op sleeptouw te laten nemen door die negatieve spiralen en de "moeilijke dossiers" overdag aan te pakken, en niet 's nachts.
Truus van Dam zei…
S'nachts slaap je en heeft hij weinig kans. Negatieve gedachten heeft iedereen weleens. Hoe moet dat dan met mensen die depressief zijn? Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Anoniem zei…
Goed opgemerkt! Ben benieuwd naar het antwoord...
Anoniem zei…
Ja, dat is zeker waar. In wezen vind ik het lafheid hoewel niet onschuldig en soms heel heftig. Doch wanneer ik tussen slapen en waken suffig merk dat ik bid en na het opstaan mijn ochtend gebeden bid dan schijnt het vaak als een zielige vertoning. Zijn lot ligt al vast. Voor hem is geen plaats meer in de hemel.
Truus van Dam zei…
Jammer dat u geen antwoord geeft op de vraag overr depressie.. Valt me een beetje tegen .
Bert Waning zei…
Een depressie wordt door de psalmist "De moordende steek van de middag" genoemd! Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494 (Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5
In de serie: Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben. Dit jongetje vraagt, al snikkend, aan paus Franciscus of zijn gestorven papa in de hemel is. Zie hoe paus Franciscus hiermee omgaat. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze beelden te bekijken.
Dag op dag 12 jaar geleden, de dag na de verkiezing van paus Franciscus, was ik te gast bij de VRT in een praatprogramma. Samen met Etienne Vermeersch gingen we in gesprek over paus Franciscus. In dit verrassende gesprek kwamen alle mogelijke aspecten van het jezuïet zijn aan bod. Het was een plezier. Bijzonder was het enthousiasme van Vermeersch, boegbeeld van atheïstisch Vlaanderen en zelf gewezen jezuïet. Hij was niet alleen enthousiast over de nieuwe paus maar ook over de opleiding die hij gekregen had bij de jezuïeten. Klik hier of op de afbeelding hieronder om dit gesprek te bekijken en te beluisteren.
De beelden waren schokkend. Het was op oudejaarsavond 2020 op het Sint-Pietersplein in Rome. Paus Franciscus schudde de handen van een aantal aanwezigen. Plots trok een dame zo hard aan de hand van de paus dat hij bijna omviel. De videobeelden tonen hoe zijn gezicht vertrok van pijn en van ergernis. Omdat ze maar aan zijn hand blééf trekken gaf Franciscus haar uiteindelijk een boze tik op de hand waarna ze hem eindelijk losliet. ’s Anderendaags excuseerde paus Franciscus zich tijdens zijn nieuwjaarstoespraak publiekelijk voor zijn houding. Meer nog, hij nodigde de dame uit om bij hem op bezoek te komen. Blijkbaar vond Franciscus dat hij iets had goed te maken. Alles wijst erop dat de paus zich had laten leiden door spontane woede. Net zoals Jezus, in de evangelielezing van vandaag. Hij is er duidelijk boos, heel boos. Meer nog, de evangelist beschrijft hoe Jezus er geweld gebruikt. Dat zijn we niet gewoon van Hem. Toch suggereert Johannes niet dat Jez...
Ignatius van Loyola heeft ons niet alleen de schat van de Geestelijke Oefeningen nagelaten, maar ook een groot aantal brieven, die van hem één van de meest veelzijdige schrijvers van zijn tijd maken. Hierbij een brief daterend uit 1555, die voor ons door inhoud verbazend hedendaags is. Hij snijdt een onderwerp aan dat één van de grootste zorgen verwoordt van de moderne mens: het omgaan met datgene wat men moet doen… Hoe omgaan met de talrijke verplichtingen die mijn werk, mijn engagementen, mijn familie, mijn gemeenschap, de wereld … mij opleggen? 17/11/1555 Het lijkt me dat u zou moeten proberen om rustig te doen wat u kan. Maak u niet ongerust over van alles en nog wat, maar laat wat u uit uzelf niet kan volbrengen over aan de goddelijke Voorzienigheid. God houdt van onze redelijke zorg en bekommernis om de taken die we uit plichtsbesef op ons nemen tot een goed einde te brengen. Hij houdt echter niet van angst en gemoedsonrust. De Heer wil dat we voor onze be...
In deze voordracht probeer ik na te gaan hoe de ignatiaanse onderscheidingswijsheid kan helpen in de zoektocht naar waarheid. Het vertrekpunt is een grapje over een jezuïet die een vraag stelt aan een dominicaan! Je hoort het aan het begin van de voordracht. Klik hier of op onderstaande afbeelding om deze voordracht te beluisteren en te bekijken.
In de dagen voorafgaand aan het conclaaf dat hem verkoos, hield toenmalig kardinaal Bergoglio een toespraak tot de kardinalen. Vandaag, ruim 12 jaar later, is meer dan duidelijk dat dit eigenlijk het programma was van paus Franciscus. Hieronder vind je de tekst van die korte toespraak. Evangeliseren vooronderstelt apostolisch vuur. 1. Evangeliseren vooronderstelt dat de Kerk verlangt om buiten zichzelf te treden. De Kerk wordt geroepen om buiten zichzelf te treden en om naar de grenzen te gaan. Niet alleen de geografische, maar ook de existentiële grenzen: het mysterie van zonde, van pijn, van onrecht, van onwetendheid en van onverschilligheid tegenover godsdienst, en van alle ellende. 2. Als de Kerk niet naar buiten treedt om te evangeliseren, gaat zij naar zichzelf verwijzen en dan wordt ze ziek (Cf de misvormde vrouw uit het Evangelie). Het kwaad dat door de tijd heen geschiedt in kerkelijke instellingen heeft zijn wortel in dat verwijzen naar zichzelf ...
Voor wie uitmunten door hun afkomst, kennis of aangenaam karakter is het bijzonder belangrijk dat ze streven naar nederigheid. Anders zal het hen slechter vergaan dan de kleinen en ongeletterden. Ignatius
Op maandag 19 augustus 2013 had Antonio Spadaro sj een exclusief interview met Paus Franciscus. Hieronder een uittreksel: “ Ik heb slechts één dogmatische zekerheid: en dat is dat God aanwezig is in het leven van elke persoon. God is present in het leven van iedereen. Ook als het leven van een persoon een puinhoop is, als het verwoest is door ontucht, door drugs, of door om het even welke reden, dan is God toch aanwezig in zijn leven.”
Ignatiaans leiderschap: innerlijke vrijheid (6/7) Een derde karakteristiek van het ignatiaanse leadership komt ook uit de Geestelijke Oefeningen . Het gaat over de eerste, inleidende oefening, Uitgangspunt en fundament genaamd. Net zoals de vooronderstelling is het een rode draad doorheen het hele ignatiaanse avontuur. Het omschrijft de basishouding van de mens die zich wil inzetten voor het Rijk van God. Het is een uitnodiging tot innerlijke vrijheid. Niet mijn willetje, voorkeuren of gehechtheden, niet wat ik leuk vind of wat de goegemeente aantrekkelijk vindt. Wel datgene waarvan ik, vanuit mijn onderscheidend bidden en luisteren, merk dat God zelf mij en ons ertoe uitnodigt. Het spreekt voor zich dat deze houding van innerlijke vrijheid zowel geldt voor de leidinggevende als voor de medewerker. Innerlijke vrijheid is nooit een verworvenheid. Ignatius getuigt hoe hij zelf hier mee worstelde. Soms moest hij zijn beslissingsproces onderbreken om eerst te werken aan die i...
(7/7) Ignatiaans leadership: Een case study: de vier speerpunten Ik zal nu, tot slot, illustreren wat deze gehoorzaamheidstraditie met de driehoek van luisteren, positief a priori en innerlijke vrijheid vandaag concreet kan betekenen. In 2019 heeft paus Franciscus, op grond van die bijzondere gelofte van gehoorzaamheid, een nieuwe zending gegeven aan de jezuïeten voor de komende tien jaar. Wij noemen dit de vier speerpunten . Het zijn strategische richtlijnen inzake ignatiaanse spiritualiteit, sociale gerechtigheid, ecologie en jongeren. Zij zijn normerend voor al het werk van de Sociëteit van Jezus. Deze vier speerpunten waren het eindpunt van een dynamiek die helemaal ingegeven is door de jezuïtische gehoorzaamheidscultuur. Het vertrekpunt was een wereldwijde bevraging aan de basis van de jezuïeten en hun partners in de zending. Dit leidde tot een proces van gemeenschappelijke onderscheiding dat bottom-up ging. Het geheel heeft drie jaar geduurd. Vervolgens werden ...
Reacties
De ochtend heeft hij meer succes: wat moet ik met zo'n dag de temperatuur stijgt, het humeur zakt.
Denken aan de mensen die het ondoenlijk hadden en hebben in de oorlogen..hoe hebben ze het volgehouden en nu weer.
Niet aanschuiven bij wie het wel geloven, toch niets aan te doen.
Dit is het uur van de duivel...daar niet in meegaan.
En het is geen grap?
Is dat ook de duivel? Ik denk zelf van niet soms missen mensen een stofje in hun hersens.
Ben benieuwd naar het antwoord...
Psalm 91:6b
Leestip:
Petrarca, Het Geheim, en de toelichting op de acedia bij noot 494
(Ambo klassiek, Petrarca, De top van de Ventoux; Het Geheim; Godgewijde Ledigheid ISBN 90 263 0963 5