De valstrik van de "wat als"-scenario's - 4/8


Voo “Liefke” schreef ik een overweging over “Acceptatie”. Hier enkele uittreksels. (4/8)

Vaak denken we, als het gaat over acceptatie, in de eerste plaats aan negatieve, pijnlijke ervaringen. Ik denk echter dat de eerste uitdaging bestaat in het accepteren van het goede in je leven. Dit is niet zo vanzelfsprekend als het kan lijken. 

Het goede dat ons overkomt dient zich vaak anders aan dan we gewenst hadden. Je hebt weliswaar een goede levenspartner gevonden, maar je grote jeugdliefde met wie je zo graag oud geworden was is je ontglipt. Of nog, lange jaren stond het voor jou vast dat je toekomst lag in de muziek. Uiteindelijk is het de zorgsector geworden. Eigenlijk doe je het dolgraag. Ben je bereid om de concrete vorm die het goede in je leven heeft gekregen naar waarde te schatten en te accepteren? Of geef je toe aan de bekoring van de spijt en ga je je wentelen in “wat als”-scenario’s? 

Het goede en mooie in je leven erkennen zoals het is, niet zoals je het gedroomd had. Het is belangrijk. Niet alleen om dat goede en dat mooie ten volle te smaken en verder uit te bouwen. Ook omdat het kracht en ruimte kan geven beter om te gaan met de schaduwzones in je leven. . Wie beseft vaste grond onder de voeten te hebben, heeft minder angst voor de afgrond. Wie weet dat er wel degelijk leven is in zijn of haar bestaan, kan makkelijker erkennen dat er ook zones zijn waar de dood heeft huisgehouden.

Reacties

Cees zei…
Een opbouwende en hoopvolle overweging die het ‘als wat’ tegenover het goede van het heden plaats. Acceptatie van het heden en liefdevolle waardering van dat wat was.
Truus zei…
Mijn droom was vroeger om dierenarts of assistente te worden. Maar die droom kwam niet uit ik belande op kantoor. En na mijn trouwen toen de kinderen wat groter waren in de zorg. We hebben wel allerlei beesten gehad maar nooit mijn droom verwezelijkt. Op een gegeven moment accepteer je dat het is zoals het is.
Carla zei…
Mijn droom is uitgekomen en nog meer dan dat. Een man, drie kinderen en een huis met een puntdak en een voortuin vol roze rozen. Dat was mijn kinderlijke dagdroom. Een beroep had ik toen nog niet voor ogen. Vervolgens verliep dat ook naar wens. Vrede op aarde staat in relatie met loyaal zijn aan de de liefde. Dat is eveneens een dagdroom en daar kan ik op mijn manier aan meewerken.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen