Tips van Marc Desmet sj voor als je ziek of oud bent (1/5)


Marc Desmet SJ is lange tijd palliatief arts geweest in het Virga Jesse ziekenhuis in Hasselt

1. Beschouw oud worden en ziek, en tenslotte sterven niet louter als een triestig gegeven maar ook als je actuele roeping.

Kan ik mijn zorg of mijn verzorgd worden beleven als een teken van deze tijd, iets wat betekenis heeft voor onze maatschappij met zijn tekort aan zorgverleners en zijn gebrek aan gemeenschap? Kunnen wij onze afhankelijkheid beleven als ‘een roeping’?

2. Laat je gemengde gevoelens toe en laat je helen.

We weten dat er heel wat ontnuchterende ervaringen volgen op die ‘roeping’, zowel voor zorgverleners als bewoners. Het is de gelegenheid voor een nu bejaarde generatie die soms met veel scrupules en gewetensangsten is opgegroeid om te ontdekken dat God werkelijk liefde en vergeving is en dat de waarheid over je leven niet samenvalt met feiten maar met de wonderlijke ervaring dat je die feiten overleefd hebt.

Reacties

Lode zei…
Wat heerlijk zoiets te lezen en te mogen aanvoelen.
Dank U!
93 ans zei…
Il y a t'il moyen de savoir s'il y a un livre ou un Document du Père Marc Desmet qui approfondi davantage ce passage:

1." Envisager de vieillir et de tomber malade, et enfin de mourir, non seulement comme une triste réalité, mais aussi comme votre vocation actuelle..."

T. van Doorslaer
vdtherese@gmail.com
Elisabeth W zei…
Mooi hoor, dank. Ik was oud toen ik jong was, maar leefde, overleefde. Nu ben ik ouder terwijl ik jong ben en leef met volle teugen. De kracht kwam en komt weg was recht en krom. Geef mij Heer een zuiver hart en standvastige geest was mijn leus, leven door, met en in Hem, is mijn keus.
geerte zei…
Inderdaad blij om zoiets te lezen. En ook Elizabeths reactie, zo voel ik het ook. Dank.
geerte zei…
Zoals al gevraagd doorThérèse Doorslaer , is hier inderdaad een boek of geschreven tekst over deze bedenkingen van Marc Desmet ?!
Besten,

Hier vind je een overzicht van de boeken van Marc Desmet sj. In verschillende van zijn boeken bespreekt hij rechtsreeks of onrechtstreeks deze themata.

https://www.bol.com/nl/nl/c/boeken-marc-desmet/17328+8299/

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen