Aanvullende verklaring Franz Jalics sj



In 1976 werd pater Franz Jalics sj het slachtoffer van de toenmalige Argentijnse militaire dictatuur. Deze gebeurtenissen leidden tot vragen over de rol gespeeld door de toenmalige provinciale overste van de Argentijnse Jezuïeten, pater Jorge Mario Bergoglio SJ, de huidige Paus Franciscus. Op 15 maart 2013 legde hij een eerste verklaring af en op 20 maart 2013een aanvullende verklaring. Wij bieden een vertaling van beide verklaring van pater Franz Jalics sj, zoals die te vinden is op de officiële websites van de Duitstalige Jezuïetenprovincies. Hij geeft er op heel sobere wijze een overzicht van de feiten die gekend zijn.
Aanvullende verklaring van Pater Franz Jalics sj dd 20 maart 2013
Omdat ik sinds mijn verklaring van 15 maart van dit jaar zeer vele vragen om informatie ontvangen heb, zou ik het volgende willen aanvullen. Ik voel me daartoe nagenoeg gedwongen, omdat meerdere kommentaren het tegenovergestelde te verstaan geven van dat wat ik bedoeld heb.
Dit nu zijn de feiten: Orlando Yorio en ik werden niet door Pater Bergoglio aangegeven.
Zoals ik in mijn vroegere verklaring duidelijk gemaakt heb, werden wij aangehouden omwille van een katechetiste, die eerst met ons samenwerkte en later lid werd van de guerrilla (omwille van een vertalingsfout werd zij in de vorige verklaring als man aangeduid). Gedurende driekwart jaar hebben we haar niet gezien. Twee of drie dagen na haar arrestatie werden dan ook wij aangehouden. De officier, die mij ondervraagd heeft, vroeg om mijn documenten. Wanneer hij zag dat ik in Boedapest geboren ben, meende hij dat ik een russische spion was.
In de Argentijnse jezuïetenprovincie en ik kerkelijke kringen werd reeds in de jaren voordien valse informatie verspreid dat we in de sloppenwijk getrokken waren omdat we zelf tot de guerrilla behoorden. Dat was echter niet het geval. Ik vermoed dat deze geruchten echter de reden zijn waarom wij niet onmiddellijk vrijgelaten werden.
Vroeger was ik zelf geneigd te denken dat wij het slachtoffer waren van een aangifte. Op het einde van de jaren 90 is mij echter na talrijke gesprekken duidelijk geworden dat dit vermoeden ongegrond was.
Het is daarom fout om te beweren dat onze arrestatie op initiatief van Pater Bergoglio gebeurd is.
Franz Jalics sj
20 maart 2013 

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj