Biddend terugblikken met muziek: proeve van een methode


Begin
Adem een paar keer diep en rustig. Concentreer je en open je voor Gods aanwezigheid. Vraag God bij het begin van dit moment van gebed en bezinning om zijn genade.

Danken
Zeg dank voor de muziek, voor de componisten, de instrumentalisten, de zangers, al wie helpt bij het opnemen en verspreiden van de muziek die je graag hebt. Dank voor al wie je in contact heeft gebracht met de liederen en melodieën die jij graag hoort.

Terugblik
Denk aan de mooiste liederen en muziekstukken die je kent. Daarvan eens een lijst opstellen kan je hierbij helpen. Kies er eentje uit. Wanneer heb je dat stukje voor de eerste keer gehoord? Welke herinneringen en associaties roept het bij jou op?

Denk terug aan die keer toen muziek je liet voelen dat er iets goeds op je wachtte of je over het huidige ogenblik zelf heen tilde. Voel je die momenten aan als de doorsnee ervaring van je wijze van leven, of denk je: “Het beste ligt achter mij”? Mocht dit laatste het geval zijn, sta God dan toe die opvatting op de proef te stellen.

Kijk vooruit
Kies een muziekstuk dat je altijd hoopvol heeft gestemd. Beluister het opnieuw en maak jezelf ontvankelijk voor de belofte die erin schuilt. Probeer vandaag zo in  je dag te staan dat je erop vertrouwt dat je goede zaken te wachten staan.

Ginny Kubitz Moyer

Reacties

Martine zei…
‘Het Onze Vader’ gezongen door Andrea Bocelli samen met het Mormoons Tabernakel koor….PRACHTIG GEWOON!
Cilia zei…
Mijn officiële naam is Cecilia, ik ben al heel mijn leven gelukkig dat de H. Cecilia, patrones van de muziek. Muziek IS mijn leven en ik dank daarvoor mijn Schepper en mijn ouders. Zij leerde ons muziek te beluisteren en wij zongen veel en luisterde naar gedichten en levensverhalen. Dank dat elk lid van ons gezin goed kan of kon zingen. Ik geng vaak naar concerten en waar ik nu aan denk; een Concert van Albrecht Mayer,geweldige Hobeïst. Het trof mij hoe hij een hele avond met zijn hobo het publiek kon inspireren en boeien. Het is zeker 15j geleden, maar sindsdien hou ik van hobo.
De meditatie ga ik nog eens herhalen ik was hierdoor te veel verstrooid.
E Harland-Hazebroek zei…
Zingen met je hart: vespers Toulouse.
Prachtig en een troost als je het zelf niet kan.
lode zei…
Dank voor deze onverwachte meditatie-vorm
nooit aan gedacht om dit te doen.
Is werkelijk enorm ziel strelend...
met dankbare gevoelens
bij het terugdenken aan die mooie momenten met mijn koren...
met een gebed voor de zovelen reeds overstapt naar het hemels koor.
Ook al waren het geen echte hoogvliegers.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)