De kunst van het luisteren


Dank zij de technologie bezitten wij een grote individuele controle over wat wij horen. Wij hebben onze favoriete songs op onze telefoons, podcasts, enz.. We kunnen daarop afstemmen bij het rijden.

We hebben koptelefoons om de conversatie rondom ons uit te schakelen. Wij zijn meer en meer in staat niet te horen wat we niet willen horen of het nu gaat om een  zielloos lied of om een steward die de veiligheidsmaatregelen toelicht. Wij kunnen heel veel tijd doorbrengen in ons kleine cocon van favoriete geluiden.

Dit is natuurlijk fijn, maar het heeft wellicht ook zijn keerzijde. Het draagt het risico in zich dat we ons afzonderen van de bredere wereld. Het kan ons ook verhinderen gelukkige ontdekkingen te doen van songs en klanken waarvan we houden. Er valt wat voor te zeggen periodisch de persoonlijke platenlijst op te bergen en gewoon te luisteren naar de dingen die zich rondom ons afspelen.

Ik probeerde dat eens. Ik besloot mijn favoriete songs niet af te spelen terwijl ik aan de computer werkte. In plaats daarvan stemde ik af op wat ik hoorde door het open raam. Toen ik aandacht besteedde aan wat daarbuiten was, besefte ik dat er zich heel wat afspeelde zelfs in dat kleine hoekje van mijn buurt.

Ginny Kubitz Moyer

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen