Nikolaas Sintobin sj over blinde vlekken bij prostestanten (1/4)




“Wat zijn de blinde vlekken die jij, als katholiek, opmerkt bij protestanten?” Die vraag werd me onlangs gesteld door een jonge protestantse vrouw. Voor Ignis Webmagazine schreef ik enkele gedachten hierover neer. Je vindt ze hier terug in vier stukjes. (1/4)

Wat zijn de blinde vlekken die jij, als katholiek, opmerkt bij protestanten? Die vraag werd me gesteld door een jonge vrouw, na afloop van een voordracht voor protestantse christenen. Ik woon en werk nu ruimschoots 5 jaar in Nederland. Regelmatig geef ik vorming over ignatiaanse spiritualiteit aan protestantse groepen. Nogal eens krijg ik daarbij soortgelijke vragen.

Alvorens in te zoomen op die blinde vlekken wil ik het volgende stellen. Wat mij het meest opvalt is hoezeer protestanten en katholieken hetzelfde geloof delen. Dit lijkt op het intrappen van een open deur. Toch hebben we deze evidentie meer dan eens durven vergeten. Dit neemt niet weg dat de geloofscultuur van de verschillende christelijke belijdenissen erg kan verschillen. Om nog te zwijgen over de liturgische cultuur.

Wat mij het meest opvalt is het verschil in het omgaan met persoonlijke verantwoordelijkheid. Protestanten benadrukken die verantwoordelijkheid sterk. Voor katholieken staat de kerkgemeenschap meer op de voorgrond. Het is, voor beiden, een tweesnijdend zwaard.

De snel toenemende secularisatie maakt dat de kerkstructuren in crisis zijn en sterk verzwakt. In het bijzonder op lokaal niveau. De verantwoordelijkheidszin van de protestanten lijkt me hier een troef. Ze stimuleert hen om zelf initiatieven te nemen; om, in woord en daad, zelf bij te dragen tot de ontwikkeling van hun plaatselijke gemeenschap. Katholieken hebben meer de neiging om de kat uit de boom te kijken. Meer in het bijzonder om te wachten tot er “van bovenuit” iets wordt aangereikt. Gebeurt dit niet, wat steeds vaker het geval is, dan dreigt de plaatselijke gemeenschap te verdampen.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
Beste pater Nicolaas,
Een groot verschil tussen protestanten en katholieken is de organisatiestructuur. Waar protestantengemeenschappen een eigen brede verantwoordelijkheid hebben, is dat bij katholiekegemeenschappen de clerus de uiteindelijke zeggenschap heeft.
De katholieke gemeenschap heeft op cruciale momenten geen invloed waardoor er een andere attitude ontstaat.
Met een vriendelijke groet,
Martien Waaijer
Anoniem zei…
De Protestantse Kerk is een archipel van gemeenschappen en groepjes 1kor3,4. Hun versnippering heeft vaak te maken met doctrinaire geschillen. Hun predikanten komen vaak heel dominant over en ik mis het sacrale. Het lijkt meer een school. Bij Katholieken mis ik bijbelkennis en dialoog.
Anoniem zei…
Bekend is dat Protestante dominees gehuwd kunnen zijn en een gezin kunnen stichten. Er is geen lijdende Jezus aan het kruis waar te nemen en geen beelden of tabernakel. Het brood gaat rond, dus we geven het aan elkaar door zo ook de wijn en de kinderwijn. In het begin vond ik het jammer dat je bleef zitten en nu ben ik er aan gewend. Als katholiek voel ik me prettig in de deze kerk, de vele liederen die passen bij de preek ervaar ik intens. De kringgesprekken kan ik waarderen, er wordt aan elkaar ruimte gegeven..De kerkenraad bestaande uit kerleden is divers.De manier waarop de kinderen bij de nevendjenst betrokken worden kan ik waarderen evenzo als de preek die gehouden wordt. De openheid is groot ook van de dominee's die ik heb leren kennen. Ten zeerste waardeer ik dat er vrouwelijke dominees zijn. Het witte tafelkleed dat hier bij 'de maaltijd van de Heer' over het brood en de nog lege kelken wordt gelegd doet me denken aan 'de grote schoonmaak'. Door mijn verhuizing ben ik hier terecht gekomen, ik kwam iemand tegen en werd uitgenodigd voor het koor , langzaam aan ging ik deelnemen aan de kerkdienst en ik voel me er thuis.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen