Het summum van onredelijke liefde



Voor de glossy Liefke schreef ik een overweging over liefde. In deze serie bied ik enkele uittreksels aan. (5/7)

Die onredelijkheid van de liefde is het sterkst te voelen in de vergeving. Vergeving betekent dat je kwaad beantwoordt met goedheid. Misschien kan je wel stellen dat ver-geving de diepste kern is van liefde: verder geven, geven zonder dat de ander het hoeft te verdienen of zelf maar te vragen. In hoop en geloof dat liefde nooit verloren gaat en, uiteindelijk, sterker is dan wat geen liefde is.

De ervaring van vergeving helpt om te groeien in vertrouwen en duurzaamheid. Ze kan de geliefden helpen om hun wederzijdse onbehouwenheid te verdragen en om de liefde waarachtiger en zuiverder te maken. Vergeven is een uitnodiging om van de ander te houden gewoon omdat die is, zoals die is, niettegenstaande van alles en nog wat. 

Het is liefde die de unieke schoonheid van de ander op het spoor komt en naar boven haalt. Het is liefde die de ander mooi maakt. Daarom is het enkel liefde die een mens tot volheid van leven kan brengen. Bewijzen kan je dit niet. Je kan het wel geloven. De ervaring van voorbije momenten van vergeving kan je sterken in dit geloof. Liefde nodigt uit om je aan haar toe te vertrouwen. Soms blind.


Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Lode zei…
Vergeven door alles heen... zaligheid tot gevolg.
Vergeving vragen in alle nederigheid... liefde die open bloeit.

Dank U broeder Nikolaas.
Marc zei…
Vergeving is voor mij liefde in actie.
Het vergeven van mijn vader welke ene geweldadig persoon was....nu ben ik 66 jaar oud. Door een staar operatie erachter gekomen dat hij mij na een mishandeling in mijn gezicht trauma staar heeft nagelaten.
Vergeving vereist dagelijks arbeid geen loze of vage woorden.
Vergeving vereist (als men dit wil) de losmaking van diegene aan wie vergeving geschonken wordt.
Vergeving zegt ALLES over mij niets aan diegene die vergeven wordt.
Vergeving brengt rust vrede en het uitzicht VRIJ te zijn in Zijn Aanwezigheid waar sterkte en troost IS......vergeven een dagelijkse arbeid.....
Cecilia zei…
Mijn moeder en 4 mensen zijn verongelukt, bij een terugreis van een bedevaart naar O.L.Vrouw,
waar zij haar gingen bedanken voor de goede werking in onze parochie. Op hun terugweg was er een accident ;de aanhangwagen, begon te slingeren en verpletterde de volkswagen waarin zijn zater. ik was enorm boos op O.L.Vrous en God. Hoe was dat mogelijk ; zij waren gaan danken en overleden alle 4'''??? ik was boos en rouwde. na 4jaar was ik in de oude abdij in Drongen en plots begon ik te schrijven:' De mens is als een wind, 'sgroeit ze en 'savonds is ze verdord- Uw broer zal verrijzen, gelooft ge dit en nog een hele brief vol. het vloeide uit mijn hand. plots zei ik tegen mezelf, ' Dit is de afscheidsbrief van mijn moeder. Plots zag dat God niet achter het stuur zat, maar dat de bestuurder van de aanhangwagen had moeten vastmaken en God en Maria werden vrijgesproken. Ik heb toen oprecht, ten diepste vergeving geschonken. Dank!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen