Kerst vieren met 8 zangers die niet meteen koorknapen zijn
Hieronder vind je mijn homilie voor Kerst
Enkele jaren geleden vierde ik kerstmis met Ezekiel,
Nelson, Jorge, Gabriel en nog enkele anderen. We zaten met acht mannen op een
heuvel rond een geïmproviseerd altaartje.
Onder de eucalyptusbomen, om ons te beschermen tegen de brandende
Chileense zon. De liederen werden gezongen in acht stemmen. Niet polyfonisch.
Dat lag niet binnen de mogelijkheden van gewezen drugsverslaafden met gebroken
stemmen. De meeste bewoners van het centrum waren naar hun familie. Enkelen waren
er niet welkom. Het moet gezegd, die jongens waren niet meteen koorknapen. Ze
hadden ongeveer alle misdrijven begaan die in het strafwetboek vermeld staan. Die
eucharistie, ver van de gezelligheid van het Vlaamse thuisfront, was misschien
de meest beklijvende kerst die ik ooit vierde. Veel gebrokenheid, eenzaamheid
en pijn. Maar nog meer hoop, verlangen en dankbaarheid.
Wat vierden wij daar eigenlijk? Wat vieren wij hier,
vandaag?
Er is iets vreemd in de evangelies. Die vertellen
namelijk op heel verschillende wijze over de oorsprong en de geboorte van
Jezus. Marcus, het oudste evangelie, zegt er niets over. Blijkbaar werd die
vraag in de allereerste christengemeenschappen nog niet gesteld. Matteüs en
Lucas die wat later komen, staan reeds verder in de reflectie. Ze geven allerhande
details over de zwangerschap van Maria en over de geboorte van Jezus. Johannes
schrijft zijn evangelie als laatste. In
zijn nadenken over de oorsprong van Jezus gaat hij veel verder terug dan Lucas
en Matteüs. Feitelijke details geeft hij nauwelijks. Wel een fundamentele overweging
over het heilsplan van God voor de mens. Meer in het bijzonder over de
preëxistentie: het bestaan van Jezus, het Woord, de tweede persoon van de
Drieëenheid, vóór de menswording: In het
begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Reeds vóór er ook maar sprake was van de mens bestond
het Woord reeds. De schepping, ons bestaan, zo leert Johannes ons, is niet het
gevolg van een gril van God. “Wat voor
leuks zou ik nu eens kunnen doen”. Neen, het behoort tot het wezen zelf van
God dat Hij zijn bestaan wil delen. Helemaal. Dat Hij het duister van het niets
tot leven wil brengen.
Maar, zo leert Johannes ons eveneens tot drie maal toe,
de duisternis nam het licht niet aan.
Of nog, de wereld erkende Hem niet. Johannes
windt er geen doekjes om. Het onthaal
van Jezus in de wereld is problematisch. De liefde stoot op weerstand. Van bij
het begin. We weten het maar al te goed uit onze eigen ervaring. Johannes waagt
zich niet aan een uitleg. Hij stelt gewoon vast. Lucas schreef dat er voor Jozef,
Maria en Jezus geen plaats was in de herberg. De denker Johannes trekt dit open
naar een fundamenteel niveau. Als mensen zijn wij gemaakt om te leven in het
licht van de liefde. Tegelijkertijd hebben
wij een weerzin tegen datzelfde licht van de liefde.
Kerstmis is duidelijk geen sprookje. Het is een realistisch
verhaal dat onze ruige, mysterieuze mensenwerkelijkheid recht doet. Maar het is
nog méér een goddelijk verhaal van zelfvergeten mildheid en grootmoedigheid. Niettegenstaande
de weigering van de mensen, komt het Licht steeds weer in onze duisternis en blíjft
het daar schijnen. Wat er ook gebeurt. Gods liefde voor ons is geen beloning. Ze is
niet verdiend. Ze is onvoorwaardelijk en altijd.
Misschien is het daarom dat het kerstfeest ons zo
dierbaar is. Het raakt onze diepste kern. Het mooiste in ons én de schaduwkant.
Of je nu een Chileense drugsverslaafde bent of een regelmatige kerkganger van
de Krijtberg. De kwetsbare onschuld van het kerstekind roept onze eigen kwetsbare
onschuld op, onze diepste hoop en onze mooiste verlangens.
Beste broeders en zusters, in de eerste lezing hoorden
we Jesaja profeteren: “Hoe liefelijk op
de bergen de voeten van de vreugdebode die vrede meldt, goed nieuws verkondigt,
die heil komt melden”. Laten we de Vreugdebode van harte ontvangen. Laten
we ons hart openen voor zijn licht en voor zijn warmte. Laten we de moed hebben
om te geloven dat Hij onze gebrokenheid kan herstellen. Dat het Kind ons bij de
hand neemt om ons helemaal kinderen van God te laten worden.
Zalig Kerstfeest!
Reacties