Waarom volgens Karl Rahner sj alle christenen ketters zijn (4/5)


Onlangs vond ik mijn aantekeningen terug over een studie van Richard Lennan over de ecclesiologie van Karl Rahner sj. Graag deel ik met u enkele highlights die mij hielpen/helpen om onze Kerk vandaag en van morgen beter te snappen.

Een ander kenmerk van de Kerk van morgen – eigenlijk is het nu al aanwezig – is dat zij gekarakteriseerd wordt door wat Rahner de cryptogame ketterij noemt. Cryptogamie is een neologisme dat hij ontleent aan de plantenkunde. Het is de toestand van een onvruchtbare plant. Zij kan zich niet voorplanten. Het gaat dus over een ketterij die helemaal niet gesystematiseerd is. Zij probeert niet de plaats in te nemen van de leer van de Kerk. Zij plant zich dus niet voort. Ze wordt niet doorgegeven door de ene persoon aan de andere.

De cryptogame ketterij is het rechtstreekse gevolg van het pluralisme van de moderniteit dat de persoonlijke mening van de individuele gelovige privilegieert. Concreet betekent het dat geen enkele gelovige nog kan zeggen dat hij 100% het geloof van de Kerk onderschrijft. Immers, zo stelt Rahner, zelf de meest orthodoxe gelovige maakt in de praktijk een selectie van de inhoud van het geloof en zal de facto bepaalde aspecten van het geloof niet aanhangen, ook al zal hij dit niet uitdrukkelijk zo stellen. Zo denkt Rahner bij voorbeeld aan het ruime stilzwijgen dat thans bestaat rond traditionele onderwerpen als daar zijn het vagevuur, de hel of bepaalde aspecten van de kerkelijke leer inzake seksualiteit.

Reacties

Meest gelezen

Zou God een marsmannetje kunnen zijn? Antwoord van jezuïet astrofysicus George Coyne sj (3/3)

Zomerwens en enkele leestips van Nikolaas Sintobin sj

Heilig Hart van Jezus, waarover gaat dat eigenlijk over? - Vlog van Nikolaas Sintobin sj

Waarom lijken geloof en wetenschap onverenigbaar? Jezuïet-astrofysicus George Coyne sj antwoordt (2/3)

De moed om te aanvaarden dat men aanvaard is - Piet van Breemen sj op zijn best

George Coyne sj, astronoom: waarom God niet alwetend is en toch wel (1/3)

Is vijandsliefde mogelijk?

Traditionalisme in de katholieke Kerk: zo heerlijk (post)modern, tegen wil en dank

Wat geen mens over zichzelf gezegd heeft, behalve Jezus - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor deze zondag