De wereldwijde paradox van het Kerstfeest - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de kerstnacht
Heilige Kerstnacht: homilie voor de nachtmis
Jesaja 9,1-3.5-6 Titus 2,11-14 Lucas
2,1-14
Er is iets opmerkelijk aan
het Kerstfeest. Aan de ene kant merken we dat de eigenlijke inhoud ervan jaar
in jaar uit meer uitgevlakt wordt. Alle mogelijke groepen proberen er
commercieel voordeel uit te halen. Tegelijkertijd blijkt het kerstfeest alsmaar
te winnen aan populariteit. Wereldwijd. Ook in niet-christelijke landen. Dat
zal wel iets zeggen over de efficiëntie van de marktetingtechnieken. Maar
misschien zegt het nog meer over het Kerstfeest zelf. Zou het kunnen dat er een
heel bijzondere aantrekkingskracht uitgaat van het Kerstfeest. Dat, ook al
weten de meesten niet in detail waar het over gaat, dat het mysterie dat we in
deze kerstnacht vieren raakt aan het diepste geheim tussen God en mens. God kan
immers recht schrijven op onze kromme lijnen.
Het kerstverhaal zoals we
het daarnet hoorden bij Lucas biedt een aantal leessleutels die de deur openen
van dat mysterie. Ik zal ze even met u bespreken.
1.
Het historisch karakter van het kerstverhaal:
Het is opvallend als je
het verhaal van Lucas leest, hoeveel precieze historische details hij vernoemt
in zijn relaas. Zo vernemen we dat het gebeuren zich afspeelt ten tijde van
keizer Augustus, toen Quirinius landvoogd van Syrië was, dat er een
volkstelling is, welke de precieze reisroute was van Jozef en Maria enzovoort. Dat
alles in een superkort verhaal. Hier steekt een bedoeling achter. Inderdaad, Lucas
wil benadrukken dat het kerstverhaal geen mythologisch verhaal is. Sommige details zijn waarschijnlijk een
reconstructie. Maar in essentie vertelt Kerst een historische gebeurtenis die
heeft plaatsgevonden in de mensengeschiedenis. Christenen geloven dat Jezus
echt bestaan heeft. Meer in het bijzonder, geloven wij dat met de geboorte van Jezus, God
een van ons is geworden.
Geen vrome droom. Geen ijdele
hoop. Neen, een objectief gegeven dat zich op aarde heeft voorgedaan; dat alle droom en hoop ver overtreft en dat de loop van de geschiedenis blijvend
heeft veranderd.
Geloven wij dit echt? Niet
vanzelfsprekend.
2.
De omstandigheden: de mens in zijn kwetsbaarheid
Jezus wordt geboren in een
stal, terwijl zijn ouders op reis zijn. Zijn bedje is een voederbak. De eerste
bezoekers zijn zwervers. Kraaminrichtingen bestonden toen nog niet. Maar toch.
Alles wijst erop dat, ook naar de normen van die tijd, Jezus in armoede en tegenslag
wordt geboren.
God wilde mens worden.
Niet om zijn goddelijke almacht nu eens
op een originele nieuwe manier te beleven. Zo in de zin van “wat
voor leuks zou ik nu eens kunnen verzinnen?” Wel om te delen in onze
kwetsbaarheid, onze naaktheid, onze gebrokenheid, onze afhankelijkheid, onze
hulpeloosheid, onze kleinheid. God is de de mensenwereld binnengekomen, niet in
een luxehotel, maar wel in rauwheid van het menselijk bestaan.
Door dit ruige begin wordt
meteen het hele heilsverhaal van de
Messias aangekondigd. In Jezus gaat God zijn hemelse grootheid en
ongenaakbaarheid loslaten. Hij gaat zich helemaal aan ons geven om net in die armoede
en nederigheid de oneindige kracht van zijn liefde te openbaren. Wat dit allemaal betekent beginnen we nu,
tweeduizend jaar later nog maar amper te vermoeden. Het is gewoon letterlijk
ondenkbaar. En tegelijkertijd voelt de hele wereld intuïtief aan dat dit raakt
aan de diepste kern van het menszijn.
Aan ons stelt het alvast
de vraag of wij bereid zijn om op onze beurt ons te laten raken in onze
kwetsbaarheid. Het is de kwetsbaarheid
waarlangs God de wereld binnenkomt
3.
Het gaat over vreugde
Het derde kenmerk van het
kerstfeest is misschien het meest eenvoudige en het sterkste. Net zoals bij de aankondiging aan Maria en
Jozef, verschijnt hier een engel. Die goddelijke boodschapper bekent meteen
kleur als hij zegt: “ik verkondig u een vreugdevolle
boodschap”.
De geboorte van Jezus gaat
over vreugde. Kerstmis gaat ook over
vrede, over hoop, over solidariteit, over gezelligheid of verbondenheid. Maar hoe
belangrijk die zaken ook zijn, ze komen op de tweede plaats. De geboorte van Jezus is in de eerste plaats
een eindeloze bron van vreugde. Zowel voor God als voor de mens. Vreugde voor God omdat zijn diepste verlangen nu
eindelijk kan vervuld worden. In het kindje Jezus kan God zich voortaan
helemaal geven aan de mensen. Vreugde ook voor ons, mensen, omdat ook ons
diepste verlangen nu vervuld kan worden. In het kindje Jezus kunnen wij voortaan
God zien zoals Hij is, en kunnen wij van Hem rechtstreeks en onvoorwaardelijk het leven en de liefde ontvangen.
Zijn wij bereid om ons te
openen voor die vreugde? Zijn wij bereid om ons hart te openen voor de genade
van de vreugde, om daarin te geloven, om daaruit te leven?
Beste broeders en zusters,
wij hebben veel reden om dankbaar te zijn. Ook al zijn we ons daar vaak niet van bewust. Ik wens u allen een vreugdevol
Kerstfeest!
Reacties