Recept om je overal thuis te voelen


Anthony de Mello sj (1931 – 1987) was een  Indisch jezuïet en psychotherapeut. Hij had veel aandacht voor de dialoog tussen de ignatiaanse spiritualiteit en de Indische wijsheidstraditie. De Mello is bekend om zijn korte verhaaltjes.

Vanwege zijn leer had de regering besloten de wijze in ballingschap te sturen.
Toen zijn leerlingen hem vroegen of hij ooit heimwee voelde, antwoordde hij: “Nee.”
Ze protesteerden: “Maar het is onmenselijk om zijn vaderland niet te missen!”

Hierop zei de wijze: “Je houdt op een balling te zijn wanneer je beseft dat de hele schepping je huis is.”

Anthony de Mello sj

Reacties

Truus van Dam zei…
Het is zeker waar dat de hele schepping je huis is. Verleden jaar waren wij in Schotland en ik heb me daar zo goed gevoeld of we er al jaren kwamen. Kwam ook door de mooie natuur , zee en de rust.
Maria zei…
Ik ben bij U O, Heer, dat is een nabije gedachte. Vertrouwen valt samen, ik voel me thuis.Dat gevoel neemt, geeft en deelt.
Anoniem zei…
Ondanks veel narigheid, leren we onze nedemensen te waarderen en de landen te kennen en waarderen.
Heimwee valt niet tegen te vechten, maar we verlangen vaak naar landen waar we ons thuis hebben gevoeld.
De grenzen zijn een "oplossing voor een zeker bestuur, zo wordt dat gebracht.
Samen het leven delen is het mooiste zolang we hier zijn.
Linda Laleman zei…
Ik vind dit een wijze uitspraak. Dit komt binnen.
Anoniem zei…
Wat goed.....maar nu zit je vast met je code....
Ik wordt minder makkelijk..geen post, kanker op tv maar geen brief.
Beheersen...pfff

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen