Waarom Karl Rahner sj zo optimistisch is over de oecumene (5/5)
Door het feit dat geloven vandaag moeilijk is, neigen de gelovigen
ertoe om zich toe te leggen op de fundamentele geloofsinhouden van het
christendom. De perifere aspecten zullen minder en minder belangrijk worden. Tegelijkertijd
verbeteren de perspectieven voor het oecumenisme. De grote uitdaging is thans gemeenschappelijk voor al de christelijke Kerken en gaat
over het antwoord dat we moeten geven aan de vragen van onze tijdsgenoten.
Dit betekent geenszins dat Rahner de taaiheid wil ontkennen van de historische geschillen tussen de Kerken. Maar hij wilde zich niet al te zeer concentreren op problematieken van de 16de eeuw die weinig vandoen hadden met de problemen waarmee wij thans geconfronteerd worden.
Dit betekent geenszins dat Rahner de taaiheid wil ontkennen van de historische geschillen tussen de Kerken. Maar hij wilde zich niet al te zeer concentreren op problematieken van de 16de eeuw die weinig vandoen hadden met de problemen waarmee wij thans geconfronteerd worden.
Om die reden meende Rahner dat de verdeeldheid van de christelijke
Kerken niet meer te rechtvaardigen is. Hij meende dan ook dat de Kerken zozeer
naar mekaar aan het toegroeien waren, dat eenheid een reële mogelijkheid
geworden is. Als voorwaarde hiertoe stelt hij dat geen enkele Kerk het dogma
van de andere zou verwerpen en dat geen enkel dogma – gedefinieerd na de
apostolische geloofsbelijdenis en de concilies van Nicea en Constantinopel - door de ene Kerk aan de andere zou worden opgelegd.
Vermits het dogma geen onoverkomelijke problemen opleverde, was er enkel nog inertie van de mensen die moest overwonnen worden.
Vermits het dogma geen onoverkomelijke problemen opleverde, was er enkel nog inertie van de mensen die moest overwonnen worden.
Reacties