Het verschil tussen intuïtie en magie - 3/9



Voor LFK schreef ik een essay over intuïtie. Hier enkele uittreksels – 3/9

Ten eerste, durven vertrouwen op je intuïtie is geen vrijkaart voor magie: alsof het antwoord op je vraag zomaar, als bij wonder, uit de hemel zou komen nederdalen. Het vooronderstelt kennis en voorbereiding. Wil je ergens over schrijven, dan moet je eerst opzoekingswerk doen. Wil je een zinvolle professionele keuze maken, dan is het wenselijk dat je je dossiers goed op orde hebt en ook nog eens grondig bestudeert.

Dan is de kans veel groter dat die intuïtie van jou niet berust op zandkastelen. Wel op de concrete feitelijkheid, met al zijn subtiliteit én zijn hardheid. Hart en verstand zijn geen concurrenten. Ze gaan hand in hand.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Carla zei…
Magie stijgt boven de persoon uit, het kan tastbaar zijn wegens de uitvoering van het ritueel, het is zichtbaar en kan onzichtbaar beleefd worden. Bij magie neem je iets aan en die werkelijkheid leer je te verstaan. De juiste balans, je innerlijk weten is van groot belang.Mijn intuïtie zegt laat de magie aan anderen over ik vertrouw op mijn werkelijkheid.

Truus van Dam zei…
Magie is de goochelaar en wij waren verleden jaar in Maastricht bij Andre Rieu en dat was voor mij ook magie , een sprookje en die bestaan niet.Intui"tie is voor mij een gevoel wat je voelt bij mensen of het goed zit of niet , meestal klopt dit wel.
E.harland_hazebroek zei…
Intuïtie is volgens mij aanvoelen. We hebben het allemaal: ik wilde je juist bellen..en nu bel jij. Iemand waar je aan denkt staat ineens voor de deur, was nog weĺ in een ander land, woonde daar.
Je loopt naar je kind, je voorkomt dat er iets vervelends zou zijn gebeurd. Dieren hebben het ook: wij zeggen ANDERS. Dat zal wel en toch.
Het kan een extra gave zijn als we er goed mee omgaan.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen