Waarom creativiteit en vreugde hand in hand gaan - Serie van Nikolaas Sintobin sj over "Creëren, teken van hoop" (8/8)


Voor LFK schreef ik een essay over “creëren”. Hier vind je enkele uittreksels (8/8)

Hoe komt het, ten slotte, dat creëren gepaard kan gaan met zo’n grote vreugde?

Creativiteit raakt ook aan schoonheid. Dat geldt voor praktische, nuttige creaties, zoals die van Mariet. Maar ook, en misschien wel vooral, voor creaties die niet meteen praktisch zijn: muziek, schilderkunst, poëzie. De Engelse dichter John Keats schreef een gedicht genaamd A thing of beauty is a joy forever

Wellicht komt die vreugde dan voort uit de intuïtie dat het bestaan op zich mooi is. Wanneer er meer ‘zijn’ wordt gecreëerd, komt er meer schoonheid in onze wereld, en daarmee nieuwe vreugde die weer kan worden gedeeld met anderen.

Reacties

annie zei…

Sinds ik -wegens corona en daarna ziekte- bijna altijd thuis moet blijven heb ik stilaan de weg naar tekenen en schilderen (wenskaarten) gevonden. Ik leer steeds bij en ik heb er veel plezier aan. Ja, creativiteit en vreugde gaan hand in hand!!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)