Wat vandaag, volgens Karl Rahner sj, de grootste struikelblok is voor de oecueme

In een boek van Richard Lennan over de ecclesiologie van Karl Rahner sj vond ik onderstaande overwegingen over oecumene. Net goed voor de week van de eenheid van de christenen.

Door het feit dat geloven vandaag moeilijk is, neigen de gelovigen ertoe om zich toe te leggen op de fundamentele geloofsinhouden van het christendom. De perifere aspecten zullen minder en minder belangrijk worden. Tegelijkertijd verbeteren de perspectieven voor het oecumenisme. De grote uitdaging is thans gemeenschappelijk voor al de christelijke Kerken en gaat over het antwoord dat we moeten geven aan de vragen van onze tijdsgenoten. 

Dit betekent geenszins dat Rahner de taaiheid wil ontkennen van de historische geschillen tussen de Kerken. Maar hij wilde zich niet al te zeer concentreren op problematieken van de 16de eeuw die weinig vandoen hadden met de problemen waarmee wij thans geconfronteerd worden.

Om die reden meende Rahner dat de verdeeldheid van de christelijke Kerken niet meer te rechtvaardigen is. Hij meende dan ook dat de Kerken zozeer naar mekaar aan het toegroeien waren, dat eenheid een reële mogelijkheid geworden is. Als voorwaarde hiertoe stelt hij dat geen enkele Kerk het dogma van de andere zou verwerpen en dat geen enkel dogma – gedefinieerd na de apostolische geloofsbelijdenis en de concilies van Nicea en Constantinopel - door de ene Kerk aan de andere zou worden opgelegd. 

Vermits het dogma geen onoverkomelijke problemen opleverde, was er enkel nog inertie van de mensen die moest overwonnen worden. 

Reacties

Anoniem zei…
Het goede woord wordt gedragen in het hart van de mens. Hier wil ik in geloven, daar kunnen we over blijven schrijven. Het klopt ergens is het begonnen om richting te geven.
Mijn broeders en zusters, ieder mens is anders en strijd is daar waar men elkaar niet verdraagt. Leren loslaten en nieuwe vormen bedenken is ware levenskunst. Vernieuwing vernietigt niet, het schept ruimte.
Liefde is eeuwig, het kent vele wegen en de wet van mededogen, rechtvaardigheid en verdraagzaamheid kan alleen worden aangenomen met geduldige liefde en inzicht. Een kruisje, een hartje, de regenboog, een minnetje of een plusje het zijn symbolen die iets te zeggen hebben en eenheid kunnen brengen wanneer men er zich niet mee identificeert maar er wel iets van vindt omdat het iets positiefs in zich draagt.

Meest gelezen

Een verrassend TV-gesprek met Nikolaas Sintobin sj en Etienne Vermeersch over de verkiezing van paus Franciscus

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren - citaat

De toespraak van 4 minuten die ervoor zorgde dat Bergoglio werd verkozen tot paus - Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben

Paus Franciscus over de enige zekerheid die hij heeft - Waarom ik paus Franciscus zo dankbaar ben - citaat

Een uitnodiging tot innerlijke vrijheid - Luisterend leiderschap in het voetspoor van Ignatius van Loyola - Serie van Nikolaas Sintobin sj (6/7)

De vier "speerpunten" van de jezuïeten wereldwijd - Luisterend leiderschap in het voetspoor van Ignatius van Loyola - Serie van Nikolaas Sintobin sj (7/7)