Wat vandaag, volgens Karl Rahner sj, de grootste struikelblok is voor de oecueme

In een boek van Richard Lennan over de ecclesiologie van Karl Rahner sj vond ik onderstaande overwegingen over oecumene. Net goed voor de week van de eenheid van de christenen.

Door het feit dat geloven vandaag moeilijk is, neigen de gelovigen ertoe om zich toe te leggen op de fundamentele geloofsinhouden van het christendom. De perifere aspecten zullen minder en minder belangrijk worden. Tegelijkertijd verbeteren de perspectieven voor het oecumenisme. De grote uitdaging is thans gemeenschappelijk voor al de christelijke Kerken en gaat over het antwoord dat we moeten geven aan de vragen van onze tijdsgenoten. 

Dit betekent geenszins dat Rahner de taaiheid wil ontkennen van de historische geschillen tussen de Kerken. Maar hij wilde zich niet al te zeer concentreren op problematieken van de 16de eeuw die weinig vandoen hadden met de problemen waarmee wij thans geconfronteerd worden.

Om die reden meende Rahner dat de verdeeldheid van de christelijke Kerken niet meer te rechtvaardigen is. Hij meende dan ook dat de Kerken zozeer naar mekaar aan het toegroeien waren, dat eenheid een reële mogelijkheid geworden is. Als voorwaarde hiertoe stelt hij dat geen enkele Kerk het dogma van de andere zou verwerpen en dat geen enkel dogma – gedefinieerd na de apostolische geloofsbelijdenis en de concilies van Nicea en Constantinopel - door de ene Kerk aan de andere zou worden opgelegd. 

Vermits het dogma geen onoverkomelijke problemen opleverde, was er enkel nog inertie van de mensen die moest overwonnen worden. 

Reacties

Anoniem zei…
Het goede woord wordt gedragen in het hart van de mens. Hier wil ik in geloven, daar kunnen we over blijven schrijven. Het klopt ergens is het begonnen om richting te geven.
Mijn broeders en zusters, ieder mens is anders en strijd is daar waar men elkaar niet verdraagt. Leren loslaten en nieuwe vormen bedenken is ware levenskunst. Vernieuwing vernietigt niet, het schept ruimte.
Liefde is eeuwig, het kent vele wegen en de wet van mededogen, rechtvaardigheid en verdraagzaamheid kan alleen worden aangenomen met geduldige liefde en inzicht. Een kruisje, een hartje, de regenboog, een minnetje of een plusje het zijn symbolen die iets te zeggen hebben en eenheid kunnen brengen wanneer men er zich niet mee identificeert maar er wel iets van vindt omdat het iets positiefs in zich draagt.

Meest gelezen

"De nacht loopt ten einde, de dag breekt aan" - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de eerste zondag van de Advent

Vier redenen waarom ik houd van de Advent - Een overweging van Nikolaas Sintobin sj

Hoe op vruchtbare wijze een digitale adventsretraite doen? Uitleg door Nikolaas Sintobin sj

De weg van Maria - Leo Fijen in gesprek met Nikolaas Sintobin sj - Video

Podcast-interview met Nikolaas Sintobin sj over "God zelf ontmoeten" en over de net uitgegeven "Bijbel" van de geestelijke begeleiding

Botsen om jezelf te worden ... Waarom straffen bevrijdend kan zijn (10/10)

God zélf ontmoeten, terwijl je thuis bidt met een bijbeltekst. Hoe doe je dat? - Webinar met Nikolaas Sintobin sj

Waarom het sterfbed even heftig als ontroerend kan zijn - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor deze zondag