Normaal


Ik was bijna verveeld. Fien bleef de gastenkamer maar verder in orde maken: het bed zo mooi dekken als mogelijk, een fles water op het nachtkastje met een glas ernaast, uitleg over de wekker, de radio en de verwarming, nog een extra hoofdkussen …

Toen ik haar zei dat ik onder de indruk was van haar goede zorgen, zei mijn petekindje, in wiens gezin ik te gast was, met een brede glimlach: “Jij hebt me daarnet een mooi cadeau gegeven. Dan is het toch normaal dat ik ook iets voor jou doe.”

Inderdaad. Eigenlijk is dit normaal. Als je dankbaar bent, bewust en blij om alles wat je gekregen hebt en krijgt, dan is het een normale reactie om ook zelf iets te willen terug geven en -doen. Het kind had dit juist aangevoeld en verwoord.

Dit is ook een basisdynamiek van het gelovige leven: de dankbaarheid om het geschenk van het leven maakt vreugdevol. Er ontstaat een tegenbeweging die maakt dat je wil gaan gelijken op die goedheid en schoonheid. Op jouw beurt wil je iets van de ontvangen genade teruggeven aan de Gever en delen met anderen.

Zo zegt ook Ignatius het in de slotmeditatie van de Geestelijke Oefeningen: “Wie liefheeft geeft en deelt mee wat hij heeft of van hetgeen hij heeft of vermag aan wie hij liefheeft, en zo ook omgekeerd, wie geliefd wordt aan wie hem liefheeft.” (G.O. nr 231)

Reacties

Meest gelezen

Hoe komt het toch dat jezuïeten zoveel investeren in onderwijs? - Serie van Nikolaas Sintobin sj over ignatiaanse pedagogie (1/6)

Onderscheidend luisteren en spreken - Nikolaas Sintobin sj over de subtiele rijkdom van het luistergesprek

Een exclusieve ignatiaanse wijze om je zomer nóg beter in te gaan - Schrijf je in voor deze webinar met Nikolaas Sintobin sj

Een God die één en ook drie is. Hoe moet je dat in Godsnaam verstaan? - Een uitleg door Nikolaas Sintobin sj

Heilig Hart van Jezus, waarover gaat dat eigenlijk over? - Vlog van Nikolaas Sintobin sj

Waarom is Jezus eigenlijk naar ons toe gekomen? Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor deze zondag

Theresia van Lisieux aan het woord: de vreugde van de onvolmaaktheid

Een vriendschappelijke begroeting die er geen bleek te zijn - Mijmering van Nikolaas Sintobin sj