Er bestaat ook goede twijfel


In het magazine 'Zeven keer jezelf overstijgen’ verscheen het verslag van een interview dat ik gaf aan Erik Galle. Thema was “raad geven aan twijfelenden”, een van de geestelijke werken van barmhartigheid. Hier volgen enkele uittreksels.  (5/6)

Het vraagt bij momenten een volgehouden inspanning om een persoon lang genoeg in de twijfel te laten. Maar echte onderscheiding vraagt tijd. Twijfel is een passage, een verplichte etappe om tot meer helderheid te komen. Ik spreek daarom ook graag over ‘de goede twijfel’. 

Daarbij moet ik denken aan iemand die op gesprek kwam om te onderscheiden of hij zou huwen of de weg van het priesterschap zou inslaan. Het uitzuiveren van de keuze was al een eind gevorderd tot hij me meedeelde dat hij sinds enkele weken verliefd was en of het wel wijs was nu verder het onderscheidingsproces te voltooien. Het eerste wat ik deed was hem proficiat wensen. In feite kon hij door die twijfel werkelijk tot een keuze komen, wat ook gebeurde.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Carla zei…
Het mooie hiervan is dat hij zelf niet de keuze hoefde te maken het kwam naar hem toe en dat gaf bevestiging.
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Je kunt jaren lang blij zijn met je keuze, ineens breekt het glas: gevallen, zo uit je handen. Geen idee Waarom. Daarna brak een ander glas. Het volgende brak ook maar ergens waar het mij niets zei, eerder rust gaf.
Truus zei…
Zijn keuze zal het meisje zijn, lijkt me heel moeilijk die twijfel.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen