Is waarheid mensenwerk? - Waarheid in tijden van internet (11/15)
Een tijd geleden gaf ik een voordracht aan de theologiefaculteit
van de KULeuven over “Waarheid in het digitale tijdperk”. Enkele uittreksels.
(11/15)
Relationeel en personeel karakter van waarheid
In onze wereld van netwerking en
exponentiële toename van informatieproductie wordt waarheid meer en meer een personeel,
relationeel gegeven. We krijgen de info binnen via relationele netwerken en
beseffen dat deze geproduceerd wordt door welbepaalde mensen. De identiteit van
deze personen, hun authenticiteit en charisma alsook de kwaliteit van de
relatie die we, rechtstreeks of onrechtstreeks, met hen onderhouden wordt
belangrijker. Waarheid functioneert steeds minder als een objectief gegeven. In
de plaats daarvan wordt waarheid meer en meer een personele, relationele
dynamiek.
Het wie neemt het over van het wat.
De persoonlijke vertrouwensrelatie tussen producent en consument wordt een
steeds belangrijker parameter om de
waarachtigheid te beoordelen.
Meer dan gezichtsloze
organisaties is het daarom belangrijk dat fysieke personen zich digitaal
engageren, in het bijzonder in de sociale media.
Reacties