Waarom digitale waarheid zo rijk en subtiel is - Waarheid in tijden van internet (15/15)


Een tijd geleden gaf ik een voordracht aan de theologiefaculteit van de KULeuven over “Waarheid in het digitale tijdperk”. Enkele uittreksels. (15/15)

Conclusie: waarheid als voortdurende, eisende dynamiek


De digitale omgeving heeft de communicatie veel makkelijker gemaakt. Ook veel complexer. De waarheidsproductie is eisender geworden, zowel naar vorm als naar inhoud. Van enkel maar inhoud is het meer een dynamiek geworden. 

Waarheid was vroeger eerder een objectief, unilateraal, eenmalig  gegeven. De digitale cultuur doet het evolueren in de richting van een permanent, dialogaal, interactief en intersubjectief gebeuren waar verticaliteit en horizontaliteit in voortdurende spanning staan met elkaar. 

Waarheid is kwetsbaarder geworden. Meer vatbaar voor manipulatie en bedrog. Waarheid is ook rijker en subtieler geworden.


Reacties

Anoniem zei…
Voor mensen met ASS is de nieuwe invulling van waarheid misschien wel een onmogelijkheid geworden. Verwarring en stresserend om zich staande te houden in die zgn boeiende wereld voor wie daar niet mee af te rekenen heeft. Gemis aan eenduidigheid maakt communicatie dus ook moeilijk voor mensen.
Anoniem zei…
De innerlijke waarheid wordt zichtbaar gemaakt hoe dan ook.
Digitaal, goddelijk, wat het ook moge zijn.
Alles komt voort uit en de geest schept daar er mensen zijn.
Vrij is de mens, communicatie dient de waarheid, daar de waarheid gevaarlijk kan zijn omdat de werkelijkheid de waarheid laat zien. De waarheid en de werkelijkheid is zoiets als ik ben, zelfs subtiel kan gevaarlijk zijn of juist teder.

Meest gelezen

De hemelvaart van Jezus, hoe kan je dat begrijpen? - Een antwoord van Nikolaas Sintobin sj

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Als monniken geen godzoekers zijn, wat zijn ze dan wel? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Waar de Heilige Geest allemaal goed voor is: door iemand die het kan weten (Karl Rahner sj)

Pinksternoveen: de vruchten van de Geest: dag 1 - liefde

Als Ignatius van Loyola een toekomstige heilige aanraadt om niet te veel te bidden

Wat je kan leren van een priester en zijn bril - Pinksternoveen, dag 9: zelfbeheersing