Nikolaas Sintobin: "Ik weet niet of God bestaat"


“Of God bestaat, weet ik niet. Ik geloof in God. Ik heb God nooit met mijn ogen gezien en ik heb Hem nooit een hand gegeven. Ik probeer mijn leven in zijn dienst te stellen, maar ik weet niet of Hij bestaat. Ik geloof het. Dat is een ander niveau van ‘kennen’. Misschien een diepere vorm van overtuiging en ervaring. …

“Ik ben gelovig opgevoed, kom uit een katholiek nest, ben als knaap en jonge man intellectueel goed gevormd maar geloofsmatig eigenlijk nauwelijks of niet. Ik kwam als student bij een studieclubje van de kerk en begon met elke dag 20 minuten bidden. Daardoor ontdekte ik een heel andere kwaliteit van vreugde. Ik was in de mooiste periode van mijn leven, had mijn zaakjes behoorlijk op orde, maar leerde toch een dieper gevoel van blijdschap kennen, van een verbondenheid met Jezus Christus. Hij veranderde voor mij van iemand naar wie ik, figuurlijk gesproken, keek alsof hij met de rug naar mij toe gekeerd stond in iemand die voor mij een gezicht kreeg, ogen. Iemand die mij aankeek.”

“Daarna ontstond er iets wat ik het beste kan omschrijven als een persoonlijke relatie. Niet een persoonlijke relatie zoals er nu in dit gesprek bestaat, maar een diepe innerlijke relatie. Ik heb God leren kennen door Jezus Christus. Ik kan heel moeilijk spreken over God zonder te spreken over Jezus. Hij zegt zelf in de Bijbel: ‘Wie Mij ziet, ziet de Vader’. Dat is ook mijn ervaring.”

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen